Borgå domkyrka - kort historik

Borgå församling uppstod sannolikt i slutet av 1200-talet. Den äldsta delen av den nuvarande gråstenskyrkan har daterats till slutet av 1200-talet eller början av 1300-talet.

I början av 1400-talet byggdes kyrkan om och förstorades. Kyrkan har under århundradenas lopp varit mycket utsatt; den har bränts och rånats åren 1508, 1571, 1590 och 1708.

Biskopssätet flyttades från Viborg till Borgå år 1723, då kyrkan blev domkyrka.

Ett svenskspråkigt stift , Borgå stift, grundades år 1923 för vilket Borgå domkyrka blev huvudkyrka. Under fortsättningskriget år 1941 blev kyrkan träffad av en flygbomb. Den exploderade under golvet och gjorde ingen större skada.

Kyrkan senaste brand ägde rum i maj 2006 när kyrkan utsattes för en anlagd brand. Skadorna reparerades under åren 2006–2008 och kyrkan invigdes på nytt i november 2008.

Borgå domkyrka är nuförtiden Porvoon suomalainen seurakuntas centrala plats för gudstjänster och samtidigt också Borgå svenska domkyrkoförsamlings och Borgå stifts huvudkyrka.

I kyrkan samlas man för gudstjänster och kyrkliga förrättningar samt konserter och andra evenemang. Borgå domkyrka
är också speciellt populär för vigslar och ett populärt besöksmål som har tiotusentals besökare varje år.

Lilla kyrkan

Lilla kyrkan av trä invid klockstapeln invigdes 1740 och var tidigare finska församlingens kyrka. Numera används den av båda församlingarna i Borgå.

Klockstapeln

Den tornliknande klockstapeln hade tre delar på medeltiden; den nuvarande övre delen är från 1700-talet. Klockorna är donationer från 1600-talet och 1700-talet och klingar i f-moll.