Kyrkoskattesatsen föreslås fastställas till 1,40 % i Borgå

Gemensamma kyrkorådet fattade beslut om att föreslå att gemensamma kyrkofullmäktige fastställer kyrkoskatteprocenten i Borgå kyrkliga samfällighet till 1,40 % för år 2023. Skatteprocenten har tidigare varit 1,45%. Den nya skatteprocenten beror på skattereformen som träder i kraft år 2023.

Kyrkbacken i sommarljus.

Kyrkoskatteprocenten i Borgå kyrkliga samfällighet föreslås fastställas till 1,40 % av gemensamma kyrkorådet. Det är gemensamma kyrkofullmäktige som fastställer skatteprocenten vid sitt möte 13.10. Skatteprocenten har varit 1,45 sedan år 2005.

– Orsaken till den nya skatteprocenten beror på den skatteinkomstreform som träder i kraft i början av 2023. I den överförs skatteinkomster från kommunerna till staten för finansiering av de nya välfärdsområdenas verksamhet, förklarar Siv Nyqvist, ekonomichef i den kyrkliga samfälligheten.

Reformen innebär att beloppet av statens inkomstskatt ökar avsevärt och att de avdrag som i första hand görs från statens inkomstskatt mer än i nuläget inriktas på statens inkomstskatt och mindre än i nuläget på kommunal- och kyrkoskatten. Utan åtgärder skulle kyrkans skatteintäkter öka.

– Reformens inverkan på kyrkoskatteintäkterna ska vara neutral, det vill säga samfälligheten ska inte få mer skatteintäkter på grund av reformen. Därför följer vi kyrkostyrelsens och finansministeriets rekommendation, om att sänka skatteprocenten med 0,5 procentenheter, säger Nyqvist.

Den nya skatteprocenten har diskuterats vid gemensamma kyrkofullmäktiges aftonskola tidigare denna månad.

Skatteprognosen har ändrats flera gånger under året, som visar att det är extremt svårt att förutsäga i denna osäkra ekonomiska situation. Borgå kyrkliga samfällighets kyrkoskatteintäkter i januari-augusti uppgick till ca 7 miljoner euro, som är ca 1,6 procent mer än på motsvarande tid under föregående år.

Med kyrkoskatteintäkterna finansierar församlingarna sin verksamhet och medlen kommer många till nytta. Till exempel ordnas grupper och läger för barn, man ger bidrag till mindre bemedlade via diakoniarbetet, samt sköter om gravgårdar och upprätthåller kulturhistoriskt viktiga byggnader.

Siv Nyqvist, 0400 476 271
Sari Mankinen, 0400 15 62 57

Hyreskontraktet för Furunäs uppsagt – snart tar nya ägare över

Företagaren Matheus Nyman / Porvoo Foods Oy har sagt upp hyreskontraktet för restaurangfastigheten Furunäs med Borgå kyrkliga samfällighet. Gemensamma kyrkorådet beslöt vid sitt möte att godkänna uppsägningen. Avtalet upphör 20.11

Nya ägare tar över fastigheten

Restaurangfastigheten Furunäs såldes i våras till Niko Lehto och Niko Gustafsson för 155 000 euro.

Restaurangbyggnaden är ca 245 m2 till storleken och den har byggts år 1936. Tomten där huset står ägs av Borgå stad, men arrendeavtalet som varar till och med 31.12.2051 överförs till köparen.

Försäljningen av samfällighetens fastigheter ska underställas Kyrkostyrelsen för fastställelse.

Sari Mankinen

2022-09-29 17:50:00.0