Andakt, god mat och bordsgemenskap under samlingarna i församlingshemmet på Lundagatan 5

Sedan år 2000 har diakonin i Borgå ordnat andakt och lunch på Mariagården och i församlingshemmet. Verksamheten har nu kört igång igen efter julpausen.

Andakt och lunch huvudbild_mindre.jpg

Det är en tyst och lugn stämning på församlingshemmet då gästerna börjar anlända, ett tjugotal människor, varav de flesta är pensionärer har tagit sig igenom snödrivorna till den goda förrätten bestående av sallad och bröd. Två av gästerna som sitter och väntar på att programmet ska börja är Anita och Henry Virtanen.

Bekvämt att inte behöva laga mat själv varje dag – rekommenderar varmt åt andra

Henry och Anita Virtanen uppskattar sällskapet kring lunchborden.

– Man behöver inte laga mat själv, man får prata med goda vänner och ha en lugn stund när man kommer hit, berättar Anita Virtanen. Maten är inte så dyr heller, tillägger Henry.

De berättar att maten överlag är bra och att speciellt salladsbordet är väldigt fint. De uppskattar också programmet, men tycker att utrymmet kunde vara öppnare.

–  Det är alltid någon som blir “lite i gömman” på grund av de stora pelarna i salen.

Lunchen hålls i festsalen i församlingshemmet på Lundagatan 5. Tidigare har det utrymmet varit en bank.

–  Vi rekommenderar absolut det här stället för andra daglediga. Man får äta mycket och maten är som sagt god, säger de båda.

När alla väl har samlats välkomnar diakoniarbetaren Ulrika Lindholm-Nenonen gästerna till dagens andakt och lunch.

Frivilliga håller andakt

Den här verksamheten startades år 2000 och tanken är fortfarande den samma. Daglediga, främst pensionärer och arbetssökande erbjuds en möjlighet att träffas. Vem som helst är välkommen att delta.  En frivillig håller andakt och sedan äter man tillsammans.

Benita Ahlnäs brukar hålla andakt på lunchträffarna. Foto: Max Lampenius

Andakten den här tisdagen hålls av Benita Ahlnäs. Andakten börjar med psalm nummer 307: Att prisa dig är underbart. Efter psalmen läser Ahlnäs ur Johannesevangeliet och sedan berättar hon om sin tid som sjukhusbibliotekarie och hur folk öppnade sig för henne. Berättelsen följs av en bön och bordspsalmen Glädjens herre.

På menyn den här dagen är det borsjtjsoppa med bratwurst och mandelwienerbröd till efterrätt. Det är Petteri Uuttus cateringsföretag som står för serveringen under luncherna.  Gästerna börjar ivrigt ta för sig och jag får en intervju med Ahlnäs som höll andakten.

– Jag kommer hit eftersom jag har varit förtroendevald i 30 år och vill träffa församlingens medlemmar och höra om de har något de vill säga, säger Ahlnäs.

Ahlnäs poängterar att det är ett tryggt ställe med en bra möjlighet att träffa församlingens trevliga diakoniarbetare.

– Orsaken till att jag gärna håller andakt är att jag vill förmedla ett kristet budskap men också att ge gästerna här något att tänka på, förklarar Ahlnäs.

– Jag rekommenderar definitivt den här verksamheten för andra i en liknande livssituation. Här finns en god social gemenskap och det är ett bra sätt för människor att träffas för att ta del av guds ord och äta tillsammans, avslutar Ahlnäs.

Maten är varierande. Den här tisdagens serveras borsjtjsoppa. Foto: Max Lampenius.

Tanken är att skapa en plats för gemenskap

Samlingarna för pensionärer och arbetssökanden kring lunchborden hör till domkyrkoförsamlingens diakonala arbete, det vill säga det handlar om att stöda och hjälpa människor.

Ulrika Lindholm-Nenonen är diakoniarbetare i Borgå svenska domkyrkoförsamling. Foto: Max Lampenius.

– En diakoniarbetare jobbar ju med att hjälpa personer på olika sätt, berättar Ulrika Lindholm-Nenonen.

Hon förklarar också att man inte behöver vara medlem i församlingen för att få delta i diakonins verksamhet.

Andakt och lunch ordnas i församlingshemmet på Lundagatan tisdagar kl. 12-13 och onsdagar kl. 11:30-13. På måndagar ordnas andakt och lunch kl. 11-12:30 på Mariagården. På måndag och onsdag hålls programmet på finska och på tisdagar hålls det på svenska.

Lunchen består av husmanskost och det finns också vegetariska alternativ. Den kostar 3€ för arbetssökande och 7,50€ för pensionärer.

–  Att delta i andakten och få vara en del av gemenskapen under de här tillfällena är det viktigaste, avslutar Lindholm-Nenonen.

Text och bild: Max Lampenius, praoelev

2023-01-18 16:25:00.0