Domkyrkan lyser hopp under Borgå ljus

Borgå domkyrka lyser som en hoppets fyr under Borgå ljus festival. Konstverket för tankarna till havet och att hitta ljuspunkter som leder rätt i tider av mörker. Inne i domkyrkan får du känslan av att vara inne i ett stort skepp. Klockstapeln lyser som en fyr. Högklassig musik och möjlighet att bidra till en bättre värld för unga via insamlingen Gemensamt ansvar erbjuds också.

havainnekuva teoksesta - fantombild av konstverket.jpg

Fyrens ljus visar dig till säkra farvatten

Borgå domkyrka har varit en del av ljusfestivalens programpunkter från början och är det också i år då Borgå ljus arrangeras klockan 18–21 fredagen 10 och lördagen 11 februari.

Kimmo Räsänen från Capital AV har skapat ljus- och ljudkonstverket som för tankarna till havet och att hitta rätt i tider av mörker.

– Klockstapeln kommer att fungera som en fyr, med ett ljus som rör sig runt över stan. Inne i kyrkan kan du få känslan av att sitta i ett gammalt skepp, förklarar Räsänen.

– Då det är mycket mörker i världen är det viktigt med ljus och hopp. Vi har kriget i Ukraina. Vi har unga som mår dåligt och far illa av våld. Vi har äldre som är ensamma. Jag hoppas att ljuskonstverket påminner oss om att vi kan ge ljus åt varandra genom att se varandra, hjälpa och stöda, säger diakoniarbetare Ulrika Lindholm-Nenonen från Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Vad hoppas du på? Sätt dina förhoppningar och böner som fiskar i ett fisknät

Inne i kyrkan fortsätter havstemat. Där finns en installation med ett fisknät. Besökare kan sätta fiskar i olika färger i nätet där de olika färgerna symboliserar olika ämnen.

– Du kan tänka att fiskarna symboliserar något som du hoppas på eller vill be för. Till exempel en blå fisk för att det finns någon eller något du saknar i ditt liv. Eller en vit fisk om du hoppas på fred i världen, förklarar Lindholm-Nenonen.

Ulrika Lindholm-Nenonen hälsar välkommen till domkyrkan under Borgå ljus-festivalen.

Högklassig musik på lördag kväll

Församlingarnas kantorer med sina ensembler och körer bjuder på ett fyrverkeri av toner under lördag kväll. Varje jämn timme och halvtimme uppträder en ny grupp.

Konserterna håller på i 15–20 minuter. Man kan komma in i kyrkan och sätta sig för att lyssna på en av konserterna eller en del av en konsert. När man är klar går man vidare och ger plats för följande.

Läktarna i kyrkan används av säkerhetsskäl inte under Borgå ljus.

Konserter lördagen 11.2 i Borgå domkyrka

• kl. 18.00 Lauluyhtyeet Frida ja Usva, dir. Minna Wesslund
  • kl. 18.30 Kamariyhtye Fantasmi, dir. Jarkko Yli-Annala
  • kl. 19.00 Vox Consolationis, dir. Kaisa Sidoroff
  • kl. 19.30 Orgelkvart, Eric-Olof Söderström
  • kl. 20.00 Varia Voce, dir. Jarkko Yli-Annala
  • kl. 20.30 Kantorer vid klockor (Anne Hätönen, Kaisa Sidoroff, Minna Wesslund, Mikael Helenelund, Jarkko Yli-Annala och Reidar Tollander)

Enligt polisen har antalet våldsbrott i Finland ökat bland unga under 18 år under åren 2015–2021. Den mest alarmerande ökningen skedde i åldersgruppen 12–14 år, hela 134 procent.

– Våldet syns i skolan men också på fritiden. Allt oftare fotograferas eller filmas också våldsdåden och sprids i sociala medier, berättar Lindholm-Nenonen.

I barn- och ungdomsvåldet är alla offer: den mobbade och mobbaren, förövaren och offret, skolan och hemmet, barnet och föräldern. Både förövaren och offret behöver hjälp.

Ljuskonstverket vid Borgå domkyrka manar oss att hjälpa och stöda unga som drabbas av våld, både i Finland och ute i världen. Genom att donera till insamlingen Gemensamt ansvar under ditt besök vid kyrkan hjälper du till att medla och lösa ungas våld och konflikter.

De insamlade medlen gör att Stationens barn rf kan öka resurserna för vuxna att ingripa i våld och mobbning. Genom rätt slags stöd som sätts in i ett så tidigt skede som möjligt kan man klarlägga bakgrunden till händelserna, hjälpa och rentav lyckas bryta våldsspiraler.

Medlen går också till att stöda utsatta människor i världens katastrofområden via Kyrkans Utlandshjälps katastrof-fond. Hjälpen går bland annat till offer för naturkatastrofer och väpnade konflikter.

– Tjugo procent av de insamlade medlen används för att göra det bättre för de unga lokalt här i Borgå, säger Lindholm-Nenonen.

Vid Borgå domkyrka kan man donera genom att sätta en slant i insamlingsbössan. Man kan också donera när som helst MobilePay till nummer 78793 eller genom att göra en donation på webben på adressen gemensamtansvar.fi/borga.

Insamlingen Gemensamt ansvar beskyddas av republikens president Sauli Niinistö.

Värm dig med saft och en pratstund

Utanför kyrkan bjuder församlingens medarbetare och frivilliga på varm saft. Man kan också få ett lysande rött hjärta med sig.

– Vår strategis namn är ju Mitt ibland oss, så det är klart att vi vill att församlingens anställda och aktiva ska synas där det händer. Därför bjuder vi gärna på varm dricka och en pratstund för den som vill här vid kyrkan.

– Hjärtligt välkommen till ljuskonstverket vid Borgå domkyrka, avslutar Ulrika Lindholm-Nenonen.

Fri Feb 03 14:56:19 EET 2023