Församlingarna bjuder alla Borgåbor att ekofasta: ”Små vardagshandlingar har betydelse”

Kyrkans årliga kampanj, Ekofastan, inleds onsdagen 22.2 och håller på fram till påsk. Också de evangelisk-lutherska församlingarna i Borgå är med i kampanjen och bjuder alla Borgåbor att ekofasta.

Borgåvy ekofasta.png

Ekofasta är evangelisk-lutherska kyrkan fastekampanj, som erbjuder en ny aspekt på den traditionella fastan. Ekofastan lyfter fram omsorg om miljön, måttfullhet och en hållbar livsstil. I år är temat Vardagshandlingar och framtidshopp.

– Tanken är att visa att små vardagliga handlingar har betydelse. Därför har vi bjudit in Sandra Mellberg från Marthaförbundet, som att kommer och berättar om hur man kan vara klimatsmart hemma i köket, förklarar Henrika Lemberg, diakon i Borgå svenska domkyrkoförsamling och medlem i Borgå kyrkliga samfällighets miljögrupp.

Henrika Lemberg är diakoniarbetare i Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Sandra Mellberg, hushållsrådgivare, medverkar vid Andakt och lunch som hålls tisdagen 28.2 kl. 12 i Församlingshemmet på Lundagatan. Finlands svenska Marthaförbund är en av samarbetsparterna inom Ekofastan.

Att göra tillsammans känns mer meningsfullt än att streta på i ensamhet

– Genom att göra små saker som gynnar miljön mår man också själv bättre. Klimatångesten minskar då kunskapen om hållbarhet och möjligheterna att göra hållbara val i vardagen ökar. Speciellt om man gör saker tillsammans, säger Gunilla Edelmann från Finlands Svenska Scouter, som är en av samarbetsparterna i Ekofastan.

Goda klimatnyheter ger hopp

Årets kampanj fokuserar också på att sprida hopp, till exempel genom berättelser om var konkreta miljöåtgärder har gett resultat. Ett exempel är trädplantering i södra Afrika.

Att plantera träd är ett av de viktigaste och effektivaste sätten att bromsa klimatförändringen, eftersom träden binder koldioxid ur atmosfären.

– Skogarna spelar en avgörande roll i arbetet för att bromsa klimatförändringen. Skogarnas förmåga att binda koldioxid och lagra det i biomassan och marken minskar koldioxiden i atmosfären. Träd är också mycket viktiga för att minska erosionen, förklarar Elina Lehikoinen från Finska Missionssällskapet.

Finska Missionssällskapet är en av samarbetsparterna i Ekofastan och gör omfattande miljöinsatser inom ramen för sitt mission- och biståndsarbete.

När du själv mår bra orkar du göra goda klimatval

Ekofastan innehåller också element av den traditionella fastan, till exempel att skala av, stanna upp och förbereda sig för påsken.

– Ibland börjar hållbarhet inte med plaståtervinning och vegetariska dagar, utan inifrån. När du hittar de saker som får dig att orka i din egen vardag hjälper det dig också att göra klokare val för klimatet och miljön, säger Emelie Wikblad på Kyrkostyrelsen.

För Ekofastan har hon arbetat med att ta fram korta meditationer i ljudform som lämpar sig att lyssna på när du vill ha ett andningshål i vardagen. Meditationerna uppmanar oss att skala bort det överflödiga och fokusera på det som verkligen är viktigt. Att stanna upp, att förundras över naturen och det vackra i det enkla.

Konkreta tips för dig som vill vara klimatsmart

Ekofastan ansluter sig till Snäppet svalare-kampanjen som startades i oktober av flera nationella myndigheter, bland annat statsrådets kansli, med anledning av det utmanande energiläget i landet. Tips på att vara klimatsmart i hemmet ingår också i Ekofastakampanjen och har tagits fram av Finlands svenska Marthaförbund.

Flera evenemang med ekofastatema i Borgå

Ekofastakampanjen syns främst på webben och sociala medier, men också i evenemang som ordnas av församlingarna.

Borgå svenska domkyrkoförsamling ordnar ett loppis för barnkläder och -prylar lördagen 4.3 klockan 10 i Domprostgården, Finnbyvägen 6. Alla är välkomna att handla eller sälja allt begagnat som barnfamiljer kan tänkas behöva. Försäljningsplatserna är gratis och bokas per e-post till jenni.antila@evl.fi senast 28.2.

Församlingarna i Borgå deltar i Earth hour som en del av Ekofastan. Lördagen den 25.3 släcks fasadbelysningen vid Borgå domkyrka och vid Församlingshemmet på Lundagatan mellan kl. 20.30 och 21.30. Samtidigt ordnas en tvåspråkig mässa i taizestil i domkyrkan.

Ekofastakampanjen hölls första gången 2012.

Testa hurdan Ekofasta passar dig

Svara på sju frågor så får du veta vad du kunde må bra av att fokusera på under de sju veckorna fram till påsk. Gå till testet: Hurdan ekofasta passar dig?

Webb och sociala medier

Ekofastans webbplatsÖppna länk i ny flik
Ekofasta på FacebookÖppna länk i ny flik
Ekofasta i Borgå svenska domkyrkoförsamling
Borgå svenska domkyrkoförsamling på Facebook

Evenemang:

• Onsdag 22.2 Askonsdagsmässa i Lilla kyrkan, Kyrkotorget 1. Vi firar mässa på askonsdagen i Lilla kyrkan tillsammans med församlingspastor Elefteria Apostolidou och kantor Anne Hätönen. Till traditionen hör att man kan få ett kors av sot ritat i sin panna under mässan.
  • Tisdag 28.2 kl. 12.00 Församlingshemmet på Lundagatan. Andakt och lunch med ekofastatema. Gäst: Sandra Mellberg från Finlands svenska Marthaförbund.
  • Lördag 4.3 kl. 10-14. Domprostgården, Finnbyvägen 6. Lopptorg för barnfamiljer. Välkomna och shoppa eller sälja allt begagnat som barnfamiljer kan tänkas behöva! För att boka en GRATIS säljplats, skicka e-post till jenni.antila@evl.fi senast 28.2. https://www.facebook.com/events/691627702432844/
  • Lördag 25.3, Borgå domkyrka. Earth hour, fasadbelysningen släcks ner och i kyrkan firas mässa i Taizestil. Mässan hålls på finska och svenska och är ett samarbete med Porvoon suomalainen seurakunta.

Mer information:

Mon Feb 20 07:00:00 EET 2023