Borgå domkyrka öppnar upp för gudstjänst och kyrkliga förrättningar med noggranna säkerhetsanvisningar

Enligt de nya anvisningarna från Helsingfors stift kan Borgå domkyrka och församlingarnas andra samlingslokaler öppna upp för gudstjänster och kyrkliga förrättningar från 1. juni.

Borgå domkyrka och flera andra av församlingarnas utrymmen öppnas upp för gudstjänster och förrättningar med begränsat deltagarantal. I Borgå domkyrka får högst 150 personer samlas. Avstånd på två meter mellan varje personsamt munskydd skall användas. Personer inom egen familj kan sitta närmare bredvid varandra.

Den 6.6 och 13.6 firas högmässa i Domkyrkan. Dessa två mässor strömmas också. Resten av sommarens högmässor strömmas inte förutom konfirmationsmässorna fram till den 31.8. 2021.

Maximalt antal personer i olika utrymmen under perioden 1.6–15.6

Under perioden 1.6 till 15.6 kan ett begränsat antal personer samlas till gudstjänst och förrättningar i dessa lokaler:

• Borgå domkyrka 150 personer
  • Lilla kyrkan 20–25 personer
  • Näsebackens kapell: 20–25 personer
  • Mariagården 20–25 personer

Vi påminner om THL:s anvisningar för att mota coronaviruset. Skydda dig själv och dina närmaste från smitta. Med de här metoderna hindrar vi också att nya mutationer av viruset sprids.

1.    Om du får symptom, gå på coronatest och stanna i övrigt hemma
2.    Håll över 2 meters avstånd till andra människor
3.    Håll god hand- och hostningshygien
4.    Använd ansiktsmask när du rör dig i utrymmen med andra människor.
5.    Ladda ner och använd Coronablinkern
6.    Ta vaccinet när det blir din tur.

2021-05-28 14:47:00.0