Nytt i Borgå: Församlingarna delar ut en julkalender som sprider hopp i adventstid

Inför advent utkommer församlingarna i Borgå med en julkalender till alla hushåll. Kalendern delas ut under vecka 47. Den svenska kalendern kommer ut som bilaga till tidningen Kyrkpressen och den finska kalendern delas ut med reklamposten posten till alla hem.

Hanna_Riikka_Heikkila-joulukalenterin kuvittaja_kuvaaja Marjaana Malkamäki Kirkko ja kaupunki_vaaka_p.jpg

Julkalendern har illustrerats med fredsmotivet av Hanna-Riikka Heikkilä, mönsterdesigner och illastratör. Bild: Marjaana Malkamäki / Kirkko ja kaupunki.

Julkalendern är en nyhet i Borgå och ett sätt att sprida ljus och hopp i adventstid. Kalendern är ett samarbete mellan flera församlingar och till exempel i huvudstadsregionen har man redan länge delat ut en kalender till medlemshushållen.

Fredsduvan motiv i julkalendern

Kalendern pryds av en fredsduva som bär en grankvist i sin näbb. Bakom temat står illustratören Hanna-Riikka Heikkilä, också känd som mönsterdesigner för märket Papu Design.

– Jag ville göra en kalender som man gärna ställer fram där hemma och som inte är för traditionell eller kyrklig. Det slutade med en stor fågel, som också är ett bekant motiv från mina tidigare arbeten. I fågelbilden finns såväl vänlighet och sympati som naivitet. Den är en budbärare för godhet och hopp, säger Heikkilä.

För henne kändes uppdraget att illustrera julkalendern betydelsefullt. Heikkilä har inte tidigare illustrerat för kyrkan, men församlingarnas julkalender var ändå bekant från förut.

– Det är en underbar gest av kyrkan att ge en gåva som räcker en hel månad, en gåva som ger möjlighet att stanna upp inför det egna livet en liten stund varje dag.

– Jag ville göra kalenderns visuella utformning så lugn och avskalad som möjligt eftersom jultiden i övrigt är så stressig och full av press. Förhoppningsvis kan kalendern hjälpa oss att stanna upp en stund inför det allra viktigaste.

Författare Katarina Gäddnäs har skrivit de svenska texterna i luckorna: ”Jag vill förmedla nåd bland alla prestationskrav”

I varje kalenderlucka finns en kort text. De svenska texterna är skrivna av författaren och sjukprästen Katarina Gäddnäs

– Jag ville försöka förmedla nåd i prestationskraven kring jul. Att julen är en gåva och möjlighet, att den skulle kunna vara mera avslappnad, handla mera om det inre än det yttre, säger Gäddnäs.

Hon skrev texterna redan i somras vid en sommarstuga i Mariehamns skärgård.

– På ett sätt är det lättare att få syn på vad julen betyder med lite distans. Gud blev människa, och vi är kallade att bli detsamma, mer mänskliga.

Vi talar mycket om hållbarhet och enligt Katarina Gäddnäs är det viktigt att också social hållbarhet och andlig hållbarhet ingår i en hållbar livsstil.

– Lever vi mer medvetet gällande vår ork och våra själsliga krafter så orkar vi också göra klokare val för miljön. Jag hoppas att läsaren skall få en varm hälsning med varje lucka som öppnas, kanske en utmaning eller en tanke som får en att stanna upp och förundras eller tänka efter.

De finska texterna är skrivna av bloggaren och influencern Karoliina Pentikäinen.

”Ge gärna respons på julkalendern”

Den svenska julkalendern trycks i 5000 exemplar för Borgås del och följer med Kyrkpressen som utkommer den 23.11.2022. Kyrkpressen delas ut till alla medlemshushåll, så till vida man inte avbeställt tidningen.

Kalendern delas också ut i församlingshemmet på Lundagatan 5 och på församlingsevenemang så länge exemplaren räcker.

– Ge gärna respons på julkalendern, det är en ny satsning för oss här i Borgå, säger Gunvor Haddas, informationssekreterare i Borgå svenska domkyrkoförsamling.

– Vi har i många år delat ut ett julkort inför julkort till alla hushåll, men vi utvecklar hela tiden vår verksamhet och i år vill vi prova på en julkalender, tillägger Haddas.

Den finskspråkiga kalendern har en upplaga på 23 000 exemplar och delas ut med reklamposten till alla hushåll i Borgå som inte har ett förbjudit direktreklam.

Julkalenderns innehåll kan du också följa med via församlingens sociala medier. Kalendern riktar sig i första hand till vuxna men passar också för familjens minsta.

Ge gärna respons på julkalendern på vår webbplats.

Mera information:

Gunvor Haddas