Energitankenöt: Hur mycket energi förbrukar Borgå domkyrka?

svara och var med i utlottning av en smarrig ekologisk brunch

grundbild 4_3-2.jpg

Under vecka 41 firar vi energisparvecka. Församlingarna i Borgå är också med.

Energisparveckan till ära kan du vara med och klura ut svaret på vår energitankenöt: Gissa hur mycket energi Borgå domkyrka förbrukade under år 2020. Svara i formuläret som du hittar här. Du kan välja formulärets språk uppe i högra hörnet.

Rätt svar meddelas på vår webbplats under vecka 42. Hen som gissat närmast och vinner tävlingen kontaktas personligen. Vinnaren får ett presentkort för en brunch på Aatos Café i Borgå.

Miljövänlig uppvärmning av fastigheter

För oss i församlingarna i Borgå är miljöfrågor viktiga. Vi satsar bland annat på mer miljövänliga former för uppvärmning av våra fastigheter.

Borgå domkyrka värms sedan 2018 upp med jordvärme. Det är alltså värme som finns lagrad i marken och berggrunden som hjälper till att värma upp kyrkan. En jordvärmepump används för att transportera upp värmen från marken och få den till nytta i uppvärmningen av byggnaden.

Under 2021 och 2022 upphör användningen av olja för uppvärmning i alla våra fastigheter.

Målet är en kolneutral kyrka 2030

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har som mål att vara kolneutral 2030. Miljömålet genomsyrar Borgå kyrkliga samfällighets, Porvoon suomalainen seurakuntas och Borgå svenska domkyrkoförsamlings all verksamhet. I december 2020 beviljade Kyrkostyrelsen Kyrkans miljödiplom till Borgå kyrkliga samfällighet. Miljödiplomet styr verksamheten enligt principer för hållbar utveckling och med respekt för naturvärden. Läs mer på vår webbplats om våra miljömål.

Mer information:

Krista Eloneva