Lördagen 6.11 firar vi alla helgons dag

På lördag 6.11 firar vi alla helgons dag. Det är en röd dag i kalendern och den finns till för att vi kan minnas alla våra nära och kära som dött.

Lykta på gravgård, allhelgona.

På alla helgons dag minns vi våra nära och kära och tänder ljus i hemmen, i kyrkorna och på gravgården

Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. Traditionen att gå till gravgården och tända ljus på gravarna började vid andra världskriget. Idag är alla helgons dag en av de största helgdagarna i Finland. Förutom att vi minns våra kära, påminner dagen oss också om hoppet att ses igen.

Borgå svenska domkyrkoförsamling ordnar högmässa med parentation, dvs ljuständning, lördagen 6.11 kl. 12.15 i Borgå domkyrka. I högmässan medverkar Hanna Eisentraut-Söderström, Marina Smeds, Eric-Olof Söderström och Monica Groop. I högmässan tänds ljus för alla församlingsmedlemmar som dött sedan föregående alla helgons dag. Det ordnas färdtjänst.

Musik ger hopp och tröstar

Det ordnas flera konserter på kyrkbacken under allhelgonahelgen. Redan på torsdag kväll, 4.11 ordnas en konsert i Lilla kyrkan - Sjung sorgen. En intim konsert med Carita Holmström och Annika Cleo kring det som vi alla drabbas av under livets gång. Efter konserten ordnas en samtalsstund som leds av psykoterapeuten Benita Söderström tillsammans med artisterna.

Lördagen 6.11 kl. 16 framför sopranen Tanja Kauppinen-Savijoki med Kai Ekman på piano bland annat Sibelius och Griegs sånger i konserten “Längtan till Norden - Pohjolan kaiho”

Välkommen till Näsebackens begravningsplats

Minneslunden.

Välkommen till Näsebackens begravningsplats för att tända ljus på dina anhörigas gravar. Om du vill tända ljus för anhöriga som är begravda på annan ort kan du tända ditt ljus vid minneslunden som finns i närheten av Näsebackavägens port.
Minneslunden har under hösten rustats upp och förstorats i samarbete med LC Porvoo - Borgå lk. Det finns nu utrymme för ännu fler ljus än tidigare. Vi önskar att man hämtar ljus och blommor av “engångskaraktär” till minneslunden.

Veckan efter allhelgona är en bra tidpunkt att städa undan ljusen och förbereda graven för vintern.

På gravgården finns det fem stora avfallskärl som är reserverade för gravljus av plast. Bredvid de här kärlen finns ett insamlingskärl för metall, dit man kan sätta metallocket från gravljuset.

Allhelgona i olika medier

När vi delar saknaden är den lättare att bära. Dela din saknad med andra genom att ta ett foto av ditt tända ljus och dela det i sociala medier med hashtaggen #jagtänderljus och #allahelgonsdag eller i det här facebookevenemanget.

På webbplatsen evl.fi/sorg finns stöd för dig som sörjer. Samer Al-Sultani delar på webbplatsen sin berättelse om hur det är att sörja på avstånd. Vi kan eller kanske vi inte får vara nära hen som dör. Den senaste tiden har tvingat oss att ta farväl på avstånd.

Lördagen 6.11 kl. 12 kan man se en gudstjänst med mycket musik på Yle FEM från Hagalunds kyrka i Esbo. Mässan Diligam te (Samtal med Gud) är skriven av Mia Makaroff och Hilkka Olkinuora och den spelades in 2017. Pensionärskören Furorna, Silverkören Argentum och PANGbandet uppträder. Roger Rönnberg medverkar som liturg. Tv-regi Rufus Hedengren.

Samma dag kan man lyssna till radiogudstjänst från Jakobstads svenska församling i Yle Vega, med början kl. 13.03.

Varför firar vi allhelgona? Se video

På alla helgons dag minns vi våra nära och kära som dött, men vi firar också våra helgon och martyrer. Se en minutlång video om varför vi firar alla helgons dag.

YouTube-video

Borgå svenska domkyrkoförsamlings evenemang kring allhelgonahelgen

• Torsdag 4.11 Kl. 18:  Konsert i Lilla kyrkan, Sjung sorgen-konsert, Annika Cleo, sång, Carita Holmström, sång och piano. Efteråt diskussionstillfälle i Lilla kyrkan.
  • Lördag 6.11 kl. 12.15: Högmässa på alla helgons dag, parentation i Domkyrkan, Eisentraut-Söderström, Smeds, Söderström, Monica Groop. Färdtjänst
  • Lördag 6.11 kl.  15: Andakt i Näsebackens begravningskapell, Ståhlberg
  • Lördag 6.11 kl. 16 Konsert i Borgå domkyrka "Längtan till Norden", Tanja Kauppinen-Savijoki, sopran, Kai Ekman, piano.
  • Söndag 7.11. kl.16 Övergivelsesånger, Låt oss stilla oss för att minnas de avlidna med vacker musik och dikt, Jonna Imeläinen, sång, piano, Kaisa Sidoroff, sång, piano, orgel, Jussi Salonen, sång, Jarno Kokko, sång.

Avvikande öppettider

Undantagsvis stängs infon och förvaltningsverket vid Lundagatan 5 kl. 14.00 fredagen den 5.11. Ha en fin allhelgonahelg.

2021-11-02 09:21:00.0