Grattis! Ni har fått barn

Vi hoppas att ni väljer att låta döpa er nya familjemedlem. I dopet lägger man sitt barn i Guds händer och genom dopet blir man medlem i den kristna församlingen. Dopet är ett evigt förbund mellan Gud och människan. Dopet kallas i den evangelisk-lutherska kyrkan för sakrament. Sakramenten är heliga handlingar som på ett synligt sätt talar om Guds kärlek och nåd. Kort efter dopet ber församlingen för barnet i högmässan.

Vanligtvis hålls dopet inom tre månader efter barnets födelse. För att barnet skall kunna döpas bör åtminstone den ena av föräldrarna vara medlem i kyrkan.

Barnet skall ha minst en faddrar som är konfirmerade medlemmar i en evangelisk-luthersk kyrka. Utöver dessa kan man ha en person som tillhör något annat kristet samfund, förutsatt att det samfundet godkänner den evangelisk-lutherska kyrkans dop. En person som inte hör till något kristet kyrkosamfund kan inte vara fadder till barnet.

Befolkningsregistercentralens blankett för anmälan om registrering av barnet sänds till föräldrarna per post. På den antecknas barnets samtliga förnamn och efternamn samt faddrarnas namn och församling. På blankettens baksida finns föreskrifter om namngivningen. Blanketten ges vid dopet till prästen.

I dopet lovar Gud vara med oss under hela vårt liv. Vi får del av den heliga Anden. Gud finns överallt, också inom oss.

Läs mer om dopet

Vanliga psalmer

Det är vanligt att dopet inleds och avslutas med att sjunga en psalm. Psalmer som ofta används vid dop är:

153 Måne och sol

188 Det finns en plats i en stor trygg famn

390 Tryggare kan ingen vara

492 Jag lyfter ögat mot himmelen

493 Gud som haver barnen kär

890 Du vet väl om att du är värdefull

YouTube-video

En fadder är en viktig person i ett barns liv, en trygg vuxen och vän. Alla ska ha minst en fadder.

Läs om att välja faddrar