Barn med färgglada händer

Välkommen till verksamheten för barn och familjer

Sektorn Kristen fostran vill erbjuda en trygg verksamhet för barn och familj. Vi har ett digert utbud av evenemang, utfärder och läger.

Här nedan finns information om allt som erbjuds för familjer. Närmare information om verksamheten för barn under skolåldern samt barn i skolåldern finns under menyn till vänster.

Familjeläger på Pellinge 24-26.5

Kom och ha roligt tillsammans med familjen på ett avslappnat familjeläger på Pellinge kursgård! Vi bjuder på mångsidigt program. Vi diskuterar, pysslar, badar bastu och leker. Vi firar andakt, sjunger och äter god mat. Vi har också eget program för vuxna, ungdomar och barn i olika åldrar. Anmäl era namn barnens åldrar och om ni har matallergier till jenni.antila@evl.fi. Anmälningstid: 8-22.4.
Pris:
30€ för vuxna och barn födda 2012 eller tidigare
15€ för barn födda 2013-2020
gratis för barn födda 2021 eller senare

Eftersom så många vill komma med på våra familjeläger har vi ett tursystem, så att de som inte varit med förr eller bara en gång samt de som inte fick plats på senaste läger har förtur. Deltagarplatserna delas ut när anmälningstiden är slut.

Familjeträff

På torsdagar kl. 9 - 11:45 är barn tillsammans med någon vuxen välkomna till Domprostgårdens huvudbyggnad för att träffa andra, leka och vara med på tacksamhetsstund i Blåa rummet. Vi bjuder er på något smått och gott. Det går också bra att ta egen matsäck med. Kom när ni vill. Ingen anmälan. Rytmiken, som nedan nämns, hålls samma förmiddag som familjeträffen, i rummet bredvid.

Familjeträffen och rytmiken är i gång varje torsdag mellan tiden 18.1-2.5.2024.

Baby- och knatterytmik

Samtidigt som den ovan nämnda familjeträffen, ordnas Baby- och Knatterytmik i samarbete med Borgå medboragarinstitut. Rytmikgrupperna leds av Jenna Romberg och samlas i Domprostgårdens soffrum på torsdagar. Avgift 10 €. Anmälan via Borgå medborgarinstitut.

Babyrytmik A: för 0-9 mån, kl. 9-9:30,

Babyrytmik B: för 0-9 mån, kl. 9:40-10:10,

Knatterytmik A: 9 mån ->, kl.10:15-10:45,

Knatterytmik B: 9 mån ->, kl.10:50-11:20

Babymassage

Under våren ordnas en efterlängtad kurs i babymassage för föräldrar med bebisar i åldern 3 veckor - 9 månader.

Babymassagekursen hålls i Domprostgården, måndagarna 25.3, 8.4, 22.4, 6.5 och 20.5 kl. 13-15. Kursen leds av Sussi Hindsberg som är utbildad beröringspedagog och certifierad babymassage-instruktör. Deltagandet är gratis. GRUPPEN ÄR FULLSATT!

Babykyrka

Babykyrka firas i Domprostgården måndag 20.5 kl. 14:30. Babykyrkan är en kort gudstjänst, på bebisarnas villkor, som tar ca 30 minuter. Alla bebisar är välkomna tillsammans med föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar och faddrar. Efteråt bjuder vi på något smått och gott att äta.

Babypilgrim

Lördag 18.5 ordnas en pilgrimsvandring för familjens allra minsta med föräldrar. Start kl. 10 från Mariagården. Vi går tillsammans på lätta vägar i naturen, på barnens villkor. Barnet kan vara i vagn eller bärsele. Vi har programpunkter längs rutten och lite vägkost vid pausen.

Anmäl deltagarantal och barnens åldrar senast 11.5 till sara.sofia.george@gmail.com.

Familjekör

Små och stora är välkomna med och sjunga enkla sånger tillsammans under en kväll, där vi testar olika stämmor och rörelsesånger i en lättsam pop-up-kör för barnfamiljer! Inget uppträdande.
Familjekören hålls 12.4 kl. 17:30-19 i Domprostgården.
Anmäl er senast föregående dag till Jenni Antila så vi vet hur många som kommer.

Loppis för barnfamiljer

Lördag 6.4 kl. 10-14 ordnas inne i Domprostgården det årliga vårloppiset för barnfamiljer. Välkommen och shoppa!

Familjernas vårutfärd till Åbo 4-5.5

I början av maj ordnas en rolig 2-dagars utfärd för barnfamiljer. Vi startar mot Åbo med gemensam buss ca kl. 8 på morgonen och kommer tillbaka till Borgå till kvällen nästa dag.
På utfärden besöker vi Åbo domkyrka, ett arkeologiskt museum, en botanisk trädgård och en rolig lekpark.
Vi äter på restaurang och övernattar på Ruissalo spa & hotell, där man kan njuta av bassängerna och bastu.
Under lördagen kommer det också att finnas tid för att röra sig på egen hand i Åbo centrum. Vi har en egen buss med oss så det går bra att ta med både barnbilstol och barnvagn/kärra.
Anmälningstid: 24.3-7.4. Obs! Platserna går i första hand till familjer som har medlemskap i Borgå svenska domkyrkoförsamling.
Eftersom så många vill komma med på våra utfärder har vi nu ett tursystem, så att de som inte varit med förr eller inte fick plats på senaste utfärd nu har förtur. Deltagarplatserna delas ut när anmälningstiden är slut.
Pris: 15€/barn, 30€/vuxen. I priset ingår allting (transport, program och hotell samt restaurangbesök), förutom lördagens middag som var och en får stå för själva (den infaller under fritiden på stan). Välkomna med!

Anmäl er till jenni.antila@evl.fi genom att skriva deltagas namn, barnens åldrar under utfärden samt era eventuella specialdieter.

Familjernas pick-nick

Torsdagarna 16.5, 23.5 och 30.5 kl. 10-12 ordnas pick-nick utomhus för dem som är hemma med barnen. Platsen meddelas under våren på Facebook och hemsidan. Kom och njut av trevligt sällskap och ta gärna en egen matsäck med. Vi bjuder på saft och kex.

Barnombud

Barnombudets främsta uppgift är se till att barn beaktas i alla beslut som fattas i församlingen. Församlingens barnombud är Kristina Rosenström (församlingsrådets representant) och Jenni Antila (anställd).