Ljus, mörker och kattspår.Öppna länk i ny flik

Tryck på rubriken Ljus, mörker och kattspårÖppna länk i ny flik så öppnar sig andakten på Youtube.

Andakten är textad här under.

Andakt för åk 1-6

Hejsan, jag heter Gun och jag jobbar i domkyrkoförsamling i Borgå.

Hör ni det är lite mörkt här nu, jag tror att det skulle vara lite bättre om vi får lite ljus.

Nåja nu blev det nog mycket bättre. Jag är just nu i Borgå domkyrka. Såhär ljust är det i domkyrkan när man har kyrkans alla lampor på och tar man bort dem så blir det - såhär mörkt. Nu ser man endast lite dagsljus genom fönstren och det är klart att blir det kväll så blir det ju helt svart.

När det är riktigt mörkt så är det svårt. Inte vet man hur man skall gå, inte ser man att göra det man skall göra, nej man behöver lite belysning. Också riktigt lite ljus hjälper en. Det är lättare för mig nu att se vart jag skall gå här i kyrkan när lite ljus lyser in genom fönstren.

Också om jag nu kan se att gå här i kyrkan och också göra någonting så är det ändå väldigt skymningsaktigt och lite dystert. Nej, kyrkan gör sig alldeles bäst om det är massor av ljus så det är nog bäst att sätta på all belysning, då blir det strålande här i kyrkan.

Framme i kyrkan har vi altaret och på altaret står det alltid stearinljus. Men nu är de släckta och det är lite tråkigt. Så därför skall vi be vår vaktmästare Carita kommer och tänder altarljusen åt oss.

Två altarljus och två saker sa Jesus om ljus. Det berättas i Bibeln att Jesus engång sa:

”Jag är världens ljus, den som följer mig skall inte leva i mörkret.” Sen sade Jesus också att ”Ni är världens ljus, som skall lysa för andra mänskor.” När Jesus sa att han är världens ljus så menas att allt vad han sa, lärde och gjorde är gott, ljust, kärleksfullt och fint. Och han visade på vad som är det fina, goda och viktiga i livet.

En viktig sak måste vi komma ihåg. När vi talar om det goda som det ljusa och när vi säger att det onda och det som är illa är mörkt, så betyder det inte att mörkret i sig att någonting illa och dåligt.

Jag har nu gått in i WC i domkyrkan, stängt dörren, men inte tänt lampan så här är mörkt. Men inte är här något farligt, tvärtom det här WC är jätte bra att ha, sånt behöver vi alla. Som ni ser, nu öppnar jag dörren och det kommer in lite ljus. Men det är därför vi säger att mörkret står för det som är illa, just det här att man inte ser, man vet inte vart man skall gå. Men för den som är mörkrädd vill jag säga att det finns inget illa i mörkret i sig utan det är vår fantasi som gör att vi börjar inbilla oss själva en massa hemskheter.

Hej nu när vi en gång är i domkyrkan så skulle jag kunna visa lite andra grejer också som jag tycker är lite speciella. Om man tittar upp i taket så finns det vackra takmålningar som är många, många hundra år gamla.

På en av pelarna finns det en målning av en enhörning. Den är också många hundra år gammal den här målningen. Man kan undra vad en enhörning gör i en kyrka? Jo det är en bild och symbol för Jesus, vi tänker oss att enhörningen är god, ren och utan fel. Det är också Jesus, ren och god och utan fel.

Om man tittar ner i golvet så kan man få syn på fossiler, som är spår av djur som har levt för miljoner år sedan och blivit kvar när berget har bildats. De här är släkt med bläckfiskarna och stenen som finns här i golvet är hämtat från Gotland i Sverige. Så därifrån kommer nu de här bläckfiskliknade fossilerna.

Om man går högst upp på översta läktaren i domkyrkan så finns det ett låst utrymme som är som ett museum för här finns en massa gamla grejer samlade som man har använt i kyrkan tidigare år. Här är t.ex. nycklar, en gammal kista och här finns en mässkrud, en sorts kappa utan ärmar, som präster använder. Den här är tillverkad 1784 fast det står ”Anno 1680”. Vi ser Jesus på korset och allt är gjort med äkta silver bl.a. broderat med silvertråd. Man kan inte använda den längre för den skulle kunna gå sönder.

Här finns gamla ljusstakar och sånt. Men jag skall visa det här. Här är en tegelsten. Det här är ingen vanlig tegelsten, den är gjord när största delen av kyrkan byggdes för 600 år sedan. Man gjorde tegelstenarna på marken och innan det hade stelnat har en katt gått över. För här är kattspår som är alltså 600 år gammalt. Det tycker jag är jätte häftigt.

Kyrkan har inte endast gamla grejer eller är som ett museum utan kyrkan är ett levande utrymme som används varje dag. I kyrkan finns det levande blommor på altaret. Och alldeles strax så skall det vara ett dop, dopaltaret som är här vid sidan, ljusen brinner, svenska församlingen hänger upp ett litet löv i dopträdet för varje person som blir döpt medan finska församlingen hänger upp en ängel. Här är dopfunten som det heter och ett brinnande ljus och ett dopljus, som tänds när personen alldeles strax har blivit döpt. Och blivit medlem i församlingen.

Det där med att Jesus sade att: ”Ni är världens ljus” alltså vi, du och jag, vi får försöka hjälpas åt att göra världen lite ljusare för varandra. Vi vet alla att det finns mycket som är svårt och tungt och mörkt. Men om vi funderar lite ut att hur kan vi göra små olika saker som gör att det är lite roligare, trevligare och ljusare för varandra så blir det lättare för oss allihopa med vardagen. På vilket sätt kan du göra livet ljusare för de mänskor du har omkring dig? Så skall jag fundera vad jag kan göra.