Musiken i församlingen

Musiken är en omistlig del av församlingens liv. Domkyrkoförsamlingen har en livaktig musikverksamhet för alla åldrar. Det finns många körer och musikgrupper, som regelbundet medverkar i gudstjänsterna. Församlingen ordnar också många konserter och musikevenemang, ofta i samarbete med finska församlingen.

Konserter i domkyrkan

Torsdag 25.4. kl. 19. Musik i domkyrkan med sånggruppen Vocalis.
Pieta Mattila, barockcello. Eric-Olof Söderström, orgel.
I programmet bl.a. J.S.Bachs motett Jesu meine Freude.
Fritt inträde. Programblad 10 euro till förmån för GA-insamlingen.

Onsdag 8.5. kl. 19 Vårkonsert - Kevätkonsertti. Damkören Varia Voce.

Fredag 10.5 kl. 18 Köpenhamns kantatkör, Dirigent Torben H.S. Svendsen, Jørgen Ellegård Frederiksen, piano & orgel. Fritt inträde.

On 15.5 kl. 19 Elvis och bön, Elvis´ gospel från 60-talet sjungs femstämmigt med piano och gitarrer. Efter konserten ber pastor Seppo Juntunen för människorna. Fritt inträde.

Torsdag 17.5. kl. 19 Vårkonsert - Kevätkonsertti. Riimu, SAUNDI, sångensemblen Usva, sångensemblen Frida.

Söndag 26.5 kl. 18 Aftonsång av Borgåkantorn Henrik Sundblad, bearbetad av Dag-Ulrik Almqvist. Domkyrkomusiken 100-år. Östra Nylands kyrkosångskrets och Helsingfors svenska kyrkosångsförbund.

Mariagården

Lördag 20.4. kl. 18 Orgelmusik vid helgsmålsringning - Urkumusiikkia ehtookellojen jälkeen. Mariagårdens orgels 10 årskonsert. Jarkko Yli-Annala.

Borgå domkyrka

I Borgå domkyrka ordnas högklassiga konserter året runt. Församlingarnas kantorer samarbeter över språkgränsen och med Borgå musikinstitut samt med internationella musiker. Utbudet på konserter är därför gediget.

DOMKYRKANS SOMMARKONSERTER

Torsdag kl. 19. Frit inträde. Programblad 5€

6.6 Kammarkör Audite: Path of Miracles

13.6 Susanne Kujala, ogel & dragspel, Veli Kujala, dragspel