Verksamhet för dig som är ung

Ungdomsgården UG är centrum för Borgå svenska domkyrkoförsamlings ungdomsverksamhet. Ungdomsgården UG finns på Domprostgården, Finnbyvägen 6, ett stycke bakom domkyrkan. Kom och titta hur fint vi har det i en härlig miljö bredvid Borgbacken och Maren.

UG  är öppet på torsdagar från kl 14.00 till 21.00. Klockan 18.00 börjar programkvällen, före det är det öppet hus. Programdelen varierar från skoj och lek till lite mer allvarliga ämnen. Efter det följer aftonandakt som tar ca en kvart. Kvällen avslutas med servering och fri samvaro.

Vi har smörgåsservering både på eftermiddagen och kvällen. Oss anställda når du bäst på mobilnumren.

Ibland kan det vara viktigt att få prata med någon på tumis.
Ring, skicka ett meddelande på WhatsApp eller kom överens om en träff eller promenad med nån av oss. Vi finns till just FÖR DIG!

Johanna Terho: 040 121 7419

Mats "Matte" Fontell: 0400 803 894

Hjäpledarutbildningen

En av våra viktigaste verksamheter i församlingens ungdomsarbete är hjälpledarutbildningen. Den finns till för dig som gått skriban och som efter det vill jobba som hjälpis på läger och vid andra tillfällen. Grundutbildningen "Hjälpis ettan" pågår under höst- och vårterminen med samlingar och två weekendläger. Efter att man jobbat som hjälpis efter grundutbildningen så kan man delta i "Hjälpis tvåan" där vi lite mer fördjupar oss i det här med att vara ledare och medmänniska.

På UG får du mera information om hjälpisutbildningarna!

Vi finns i skolan

Ungdomsarbetarna finns under matrasten i Lypa, Ströhö och Prakticum på tisdagar. Kom gärna och prata med oss!

Välkommen med i UG-gemenskapen!

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det är aldrig för sent att låta döpa ditt barn. Ni kanske ordnade en namngivningsfest för att fira ert barns födelse, men valde att inte ha dop? Inga problem! Dop kan man ha senare också.

Här kan du få svar på vanliga frågor om dop

Lyssna på en podcast som handlar om livet. Typ...

Typ Livet är en podd om allt möjligt som händer och finns mellan människor, mellan våra öron, mellan himmel och jord, mellan människan och Gud. Gemensamt för allt i podden är att det berör livet ... typ.

Du hittar podden via länken nedan, eller via en tjänst med poddar såsom Spotify, Google Podcasts, Podcast Addict, poddsidan Spreaker m.fl.
Ett nytt avsnitt publiceras en gång per månad. De flesta avsnitt har ett särskilt tema. Många teman är helt vardagliga, men också sådana som vi inte alltid pratar om i kyrkan. Ibland bjuder podden in gäster för att få in nya tankar och höra erfarenheter. Podden är riktad till unga vuxna men har säkert intressanta tankar att ge alla åldrar!

Podden startades under våren 2020 i Helsingfors, men är sedan sommaren ett samarbete mellan Johannes församling i Helsingfors och Borgå svenska domkyrkoförsamling. Från Borgå är det prästen Andreas Lundgren och från Johannes är det ungdomsarbetsledare Nicolina "Ninni" Grönroos och informatör Louise Häggström som pratar.

Andreas, Ninni och Louise vill jättegärna veta vad du tycker och tänker! Kontakta dem på typlivetpodden@gmail.com eller på Instagram, @typlivetpodden. Du kan skicka frågor, kommentarer eller ämnen du vill att podden ska ta upp.

Följ gärna Instagramkontot @typlivetpodden för att få uppdateringar om nya avsnitt.

Du kommer till podden på tjänsten Spreaker genom att klicka på den här länken.

Du kommer till podden på Spotify genom att klicka på den här länken.

Ungdomars ben syns då de står i grupp.

Tag kontakt

ungdomsarbetsledare