Mariagården

Gammelbackan seurakuntakeskus

Mariagården

Slingervägen 1, 06400 Borgå

Öppet under mässor och andra tillställningar och enligt överenskommelse

Församlingssalen och kapellet (190 m²)

• Församlingssalen rymmer 170 personer med stolsplacering och 120-170 personer med bordsplacering
  • Salen kan användas för bl.a. dop, vigsel, jordfästning och minnesstund.
  • Salen är försedd med orgel och flygel.
  • I församlingssalen firas en finskspråkig gudstjänst varje söndag kl. 13 och varje vecka ordnar Porvoon suomalainen seurakunta också med andra församlingsaktiviteter.
  • Kapellet lämpar sig för dop, vigsel, och minnesstunder för ca 25-30 personer.

Herrgårdssalen ( 65 m²)

• Herrgårdssalen är en trevlig plats för möten och fester och rymmer  40-45 personer med stolsplacering och 35 personer med bordsplacering.

Bastu och brasrum (38,5 m²)

• I Mariagården finns också en bastu med brasrum, lämpliga för mindre sammankomster under friare former för 6-10 personer.

Småkök

• I Mariagården finns ett hemtrevligt litet kök som lämpar sig för kaffekokning på egen hand och för framdukning av kaffebröd.
  • Köket har en hushållsspis och -ugn, -kylskåp och -diskmaskin.
  • Till utrustningen hör också mikrovågsugn, vattenkokare, kaffebryggare med 2 pannor, kaffeservis för 50 personer, 2 pumptermosar för kaffe, 1 pumptermos för vatten samt olika serveringskärl m.m.

Mariagården är ett församlingscentrum i Gammelbacka. Tidigare stod huvudbyggnaden på Gammelbacka herrgård på samma ställe. På finska heter Mariagården Gammelbackan seurakuntakeskus.

Mariagården invigdes den 12 september 1999 av biskop Erik Vikström. Byggnaden är ritad av arkitekt Aarne Launos, inredningen planerad av arkitekt Sebastian Paetau. Altarfönstret är en glasmålning av den estniska konstnären Rene Aua. Kyrkotextilerna är av textilkonstnär Pirkko Heikkilä.

Lokaliteter för kyrkliga förrättningar bokas på pastorskansliet och för andra sammankomster av församlingssekreteraren.