Samling i församlingshemmet.

Verksamhet för vuxna

För denna sektor ansvarar ledande diakoniarbetare Ulrika Lindholm-Nenonen och dakoniarbetare Henrika Lemberg.

Missionen sköt för tillfället av diakoniarbetare Ulrika Lindholm-Nenonen.

Kaplan Hanna Eisentraut-Söderström och församlingspastor Elefteria Apostolidou  handhar vuxenarbetet.

Grupper för vuxna

Länkar till grupper som ordnas inom vuxenarbete, mission och diakonin

Misssionsgrupper

Du hittar mera info om missionsgrupperna genom att trycka på denna länk som för dig till missionssidan.Öppna länk i ny flik

Diakonigrupper

Du hittar Öppna länk i ny flik info om diakonigrupperna genom att trycka på denna länk som för dig till diakonigrupperna.Öppna länk i ny flik

Vuxna grupper

Du hittar Öppna länk i ny flik Öppna länk i ny flikinfo om grupper för vuxna genom att trycka på denna länk som för dig till sidan för vuxenarbete. Öppna länk i ny flik

Skapa och skratta

Välkommen med du som vill sticka och pyssla i gemenskap med andra över en kopp kaffe eller te. Du behöver ingen förhandskunskap utan öppet sinne och nyfikenhet! Om handarbete inte är din grej kan du komma för att njuta av samvaron med andra.

Träffens inleds med en andakt då du har möjlighet att stilla dig inför Gud. Efter andakten går vi över till det kreativa medan kaffekopparna klingar. Diakoniarbetare Henrika Lemberg som är Strömsötröjornas trogna stickare vägleder dig gärna i stickandet, medan församlingspastor Elefteria Apostolidou hämtar med sig pysselidéer inspirerade av årstidernas variation.

Pysselmaterial finns på plats. Om du hellre stickar, kan du ta egna stickor med dig. Det finns också lite garn och stickor till förfogande. Kontakta Henrika Lemberg, ifall du vill veta vilka stickor och mönster som finns tillgängligt. Varmt välkommen att skapa och skratta med oss! Ingen förhandsanmälan behövs.

Vi samlas följande kvällar våren 2024 i Församlingshemmet på Lundagatan 5:

To 22.2 16-17.30, biblioteket, tredje våning

To 20.3 17-18.30, Lilla salen, första våning

On 10.4 17-18.30, Gröna rummet, andra våning

On 8.5 17-18.30, Gröna rummet, andra våning

Lyssna på en podcast som handlar om livet. Typ...

Typ Livet är en podd om allt möjligt som händer och finns mellan människor, mellan våra öron, mellan himmel och jord, mellan människan och Gud. Gemensamt för allt i podden är att det berör livet ... typ.

Du hittar podden via länken nedan, eller via en tjänst med poddar såsom Spotify, Google Podcasts, Podcast Addict, poddsidan Spreaker m.fl.
Ett nytt avsnitt publiceras en gång per månad. De flesta avsnitt har ett särskilt tema. Många teman är helt vardagliga, men också sådana som vi inte alltid pratar om i kyrkan. Ibland bjuder podden in gäster för att få in nya tankar och höra erfarenheter. Podden är riktad till unga vuxna men har säkert intressanta tankar att ge alla åldrar!

Podden startades under våren 2020 i Helsingfors, men är sedan sommaren ett samarbete mellan Johannes församling i Helsingfors och Borgå svenska domkyrkoförsamling. Från Borgå är det prästen Andreas Lundgren och från Johannes är det ungdomsarbetsledare Nicolina "Ninni" Grönroos och informatör Louise Häggström som pratar.

Andreas, Ninni och Louise vill jättegärna veta vad du tycker och tänker! Kontakta dem på typlivetpodden@gmail.com eller på Instagram, @typlivetpodden. Du kan skicka frågor, kommentarer eller ämnen du vill att podden ska ta upp.

Följ gärna Instagramkontot @typlivetpodden för att få uppdateringar om nya avsnitt.

Du kommer till podden på tjänsten Spreaker genom att klicka på den här länken.

Du kommer till podden på Spotify genom att klicka på den här länken.

Pappas hand som möter ett barns hand.

Träff för pappor

sö 10.3 kl. 14.00

Domprostgården

Samling för pappor på Domprostgården. Fika och samtal, promenad om vädret tillåter.

Från och med sommaren 2023 har pappor i Borgå träffats några gånger för att bada bastu eller samtala över en kopp kaffe. Träffarna är öppna för alla pappor till minderåriga barn.

Den 10 mars träffas vi i Domprostgården, Finnbyvägen 6, kl. 14. Om vädret tillåter börjar vi med en promenad.

Mer information fås av församlingspastor Andreas Lundgren, 0400 744 613 eller andreas.lundgren@evl.fi.