Kapellet Aeternitas i gravgårdens huvudbyggnad

Gravgårdens huvudbyggnad

Kapell, stolar i ljust trä.

Näsebackavägen 5, 06100 Borgå

50

Kapellet Aeternitas kan användas för begravningar, men passar också för annan verksamhet.

I anslutning till kapellet finns ett samlingsutrymme som kan användas för små minnesstunder, sorgegrupper eller andra möten.

I samma byggnadskomplex har gravgårdens personal sina sociala utrymmen.

I Kapellet Aeternitas ryms max 50 personer, men rummet passar bäst för 30-40 personer.

Mötesrummet i anslutning till kapellet har plats för 12 personer kring ett bord. Det finns möjlighet att koka kaffe där.

Ordet aeternitas är latin och betyder evighet. Du kan uttala det antingen [aiternitas] eller [eternitas], eller på ett sätt som känns bäst i din mun.

Orgeln i Kapellet Aeternitas är en så kallad virtualorgel. Den kompletterar det nuvarande beståndet av piporglar i församlingarnas lokaler i Borgå. Orgeln är i första hand planerad för att tjäna under jordfästningar, men tanken är att orgeln också kan användas för musiktillfällen, både som soloinstrument och tillsammans med instrumentalister och sångare.

Ljudet produceras digitalt från högtalare, men klangen är kopierad från riktiga piporglar. En virtualorgel består egentligen av flera orglar. I Kapellet Aeternitas har har orgeln ljud från tre olika orglar:

• en tysk romantisk orgel (Sauer orgeln i Lutherkyrkan i Chemnitz)
  • en fransk romantisk orgel (Cavaillé-Coll orgeln i St. Etienne i Cean)
  • en barockorgel (Silbermann orgeln i Petrikirche Freiberg).

Dessa orglar möjliggör stora möjligheter att spela olika slag av musik från gammal musik till modern musik.

Näsebackens huvudbyggnad är byggd 1984. Den genomgick en grundlig renovering år 2023-2024. I samband med renoveringen uppfördes Kapellet Aeternitas. Läs en artikel om när kapellet blev färdigt.

Parkering på gravgården

Tillgänglig plats Tillgänglig plats