Vigsel

Går ni i giftastankar? I så fall vill vi gratulera. Innan man gifter sig skall man genomgå så kallad hindersprövning. Det innebär att man reder ut om det finns något hinder för äktenskapet. Hindersprövningen kan göras elektroniskt, på pastorskansliet i någonderas församling eller hos magistraten. Intyget är i kraft fyra månader.

För att vigsel skall kunna förrättas i den evangelisk-lutherska kyrkan bör åtminstone den ena parten vara medlem i den evangelisk-lutherska kyrkan och ha fått konfirmationsundervisning och den andra skall tillhöra något annat kristet samfund.

Kan kyrklig vigsel inte förrättas, skall äktenskapet ingås genom borgerlig vigsel. Därefter kan, om så önskas, en kyrklig välsignelse av äktenskapet ske. Välsignelsen påminner till sin struktur om en kyrklig vigsel.

Vigselplatsen kan vara en kyrka, ett kapell, hemmet, trädgården eller något annat lämpligt ställe. Kom överens om saken med prästen. Minst två vittnen skall vara närvarande vid vigseln.

Reservering av vigsel

• Församlingens egna medlemmar och borgåbor kan reservera vigsel i domkyrkan två år i förväg från och med den 1 april.

• Utsocknes kan reservera vigsel från och med den 15 januari för månaderna maj-augusti samma år man önskar viga sig. Denna begränsning gäller inte de övriga månaderna.

Om någondera paret är medlem av Borgå svenska domkyrkoförsamling eller Porvoon suomalainen seurakunta är det gratis att hyra kyrkan. Av personer som hör till en annan evangelisk-luthersk församling i Finland debiteras en avgift på

• 360 euro för vigsel i Borgå domkyrka
  • 260 euro för vigsel i Lilla kyrkan
  • 200 euro för vigsel i Mariagården
  • 100 euro för vigsel i Lundagatans kapell

Före vigseln tar prästen kontakt med paret och går igenom ordningen för vigseln. Med prästen kan man också diskutera vigselmusiken, men det är ofta bäst att komma överens om musiken direkt med kantorn.

Kan du kasta ris?

Tyvärr får man inte kasta ris vid Borgå domkyrka, eftersom det är farligt för fåglar och andra djur. Såpbubblor är  ett vackert och miljövänligare alternativ till ris.

Man får inte heller strö rosenblad eller konfetti, eftersom de dels blir hala att gå på och dels skräpar ner.

Lite nervöst både i huvudrollerna och som gäst. Hur var det nu igen man skulle göra?

Lä som hur vigseln går till

Före vigseln brukar det höra till att ni träffar prästen som ska viga er. Under vigselsamtalet blir ni bekanta med prästen, går igenom det praktiska kring vigseln, talar om äktenskap och kärlek. Ni får tillsammans planera programmet för vigseln så att det känns rätt för er. Ni kan berätta om er själva och er relation och era tankar om framtiden – prästen vill gärna lära känna er och utforma ett vigseltal som känns personligt för just er.

Läs om vigselsamtal

Vigsel i domkyrkan. Ett brudpar vid altaret.

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop

För bön för äktenskap finns inget officiellt formulär. Bönen kan formuleras fritt eller så kan ni använda material ur kyrkans bönetradition.

Läs om hur bön för samkönat äktenskap går till

Drömmer ni om ett kyrkbröllop men en av er är inte medlem i kyrkan? Hör ni till olika kristna samfund och vill ta del av vigseltraditionerna i dem båda?

Läs om välsignelse av äktenskap