Skriftskolan i församlingen 2024

Välkommen till domkyrkoförsamlingens skriftskola! Att höra till Porvoon suomalainen seurakunta eller till en grannförsamling, om man går i Borgå i skola, är inte ett hinder för att delta i domkyrkoförsamlingens skriftskola. Även ungdomar som inte hör till kyrkan är välkomna att delta. Konfirmation förutsätter dock dop och församlingstillhörighet.

Den som inte är medlem i domkyrkoförsamlingen och därmed inte får info på posten kan få behövlig information genom denna hemsida eller ta kontakt med någon av oss anställda.

Närmare information ger koordinatorn för konfirmandarbetet, ungdomsarbetsledare Johanna Terho.

Kontaktuppgifter: johanna.terho@evl.fi eller 040 1217 419

Vad är skriftskolan?

Borgå svenska domkyrkoförsamling erbjuder år 2024 skriftskola i 8 st intensivperioder. Två dagläger på domprostgården (Finnbyvägen 6) och sex övernattningsläger varav två på Solvalla i Esbo och fyra på församlingarnas egen lägergård i Pellinge.

Alla övernattningslägers intensivperioder börjar med två dagar på domprostgården, sedan åker gruppen med gemensam transport till lägergården.

Utöver intensivperioderna ingår fyra träffar under vinter-våren ungefär en gång i månaden. Dessa samlingar, som börjar i januari, hålls i domprostgården och domkyrkan.

Anmälan till skriftskolan 2024

Anmälan för skriba 2024 har stängt och bekräftelsebrev har skickat till dem som anmält sig. Om du missat anmälan kan du anmäla dig till de platser som finns kvar. Anmälan är öppen 15-17.12 via länken nedan.

Anmälnings länkÖppna länk i ny flik

Sportlovets dagläger 18-25.2 på Domprostgården LEDIGA PLATSER

Solvalla 1 8-15.6, övernattning 10-15.6   LEDIGA PLATSER

Solvalla 2 13-20.6, övernattning 15-20.6 FULLT

Pellinge 1 30.6-7.7, övernattning 2-7.7  FULLT

Pellinge 2 5-12.7, övernattning 7-12.7  FULLT

Pellinge 3 10-17.7, övernattning 12-17.7  FULLT

Pellinge 4 15-22.7, övernattning 17-22.7  FULLT

Sommarens dagläger 29.7-4.8 på Domprostgården  LEDIGA PLATSER

Så här fungerar kompiskoden

Den första kompisen som anmäler sig:

1. Fundera ut tillsammans vilka läger som passar er bäst
  2. Gör anmälan utan att kryssa i alternativet anmälan med kompiskod.
  3. Du får ett e-postmeddelande om att din anmälan gått fram där finns en kod som du sedan ger till högst två kompisar.

Den andra och tredje kompisen som anmäler sig:

1. Börja med att kryssa i att du anmäler dig med kompiskod
  2. Skriv in koden du fått av din kompis
  3. Systemet fyller automatiskt i de läger alternativ den första kompisen valt, du kan inte göra ändringar i läger valen.
  4. Fyll i dina uppgifter och skicka in din anmälan.

Nu är ni två/tre sammankopplade i systemet och ni kommer få plats på samma läger.

Länk till Ansökningsblankett om befrielse från lägeravgiftÖppna länk i ny flik

Vid konfirmationen får du Guds välsignelse. Välsignelsen som prästen uttalar är en påminnelse om att Gud vill vara med dig hela livet. Du i din tur bekräftar att du vill tro på Gud och leva som kristen. Den som konfirmeras blir en självständig medlem i församlingen, som är en del av den stora kristna kyrkan på jorden.

Läs om vad konfirmation innebär

Ungdomar står i grupp. Bara deras ben syns.