Sing for peace – kom med och sjung för fred

På lördag 23.4 sjunger man för fred i Borgå domkyrka. Alla är välkomna med för att lyssna på musik, sjunga med i allsången och tända ljus för fred.

Sing for Peace_vaaka.jpg

Timo Ågren medverkar i konserten. Han är musiker och har före sin pensionering arbetat som präst i Porvoon suomalainen seurakunta. För Ågren är det en ära att få medverka i konserten.

– Läget i Ukraina är konstant i våra tankar. Det är en ära att på något sätt få visa sitt stöd.

Ågren kommer att sjunga sånger han aldrig tidigare sjungit.

– Jäähyväiset aseille (på svenska Farväl till vapnen) är en av sångerna jag sjunger, berättar han.

Liksom många andra, trodde inte Ågren att det skulle bli krig i Europa

– Jag ville inte tro att det här anfallet skulle sättas igång. Grymheterna i anfallskriget har chockerat mig, säger borgåbon Ågren.

Under kvällen uppträder:

•    Den ukrainska pianisten Yuliia Charkina från Kiev och en ukrainsk sånggrupp
•    Olle Granqvist, trubadur
•    Timo Ågren, trubadur
•    Fiona Chow, sångare
•    Kvartetten New Hope Singers
•    På pianio Eric-Olof Söderström och trummor Kuutti Kylätasku
•    Allsång

Programledare under kvällen är borgåförsamlingarnas präster Hanna Eisentraut-Söderström och Andreas Lundgren. De leder också allsången.

– Det är väldigt viktigt att vi kommer samman. Trots att det är svåra tider, är det viktigt att vi försöker hitta hopp i tron. Via tron kan vi få hopp i den här situationen, säger Hanna Eisentraut-Söderström.

Endast kärleken segrar är ett stycke som Fiona Chow kommer att sjunga under kvällen. Trots att det ibland ser ut som att hatet är starkt, så är det ändå inte den starkaste kraften, utan kärleken är starkast. Det här vill vi förmedla under kvällen, säger Eisentraut-Söderström.

Tillfället ordnas av det gemensamma invandrararbetet i de lutherska församlingarna i Borgå. Under kvällen tas det upp en kollekt till invandrararbetet i Borgå genom Diakonifonden.
Tillfället är mångspråkigt och håller på ungefär en timme. Det är gratis att delta.

Mer information:
Hanna Eisentraut-Söderström