Närhet, ömhet och lust tema för utställningen KYSS i Borgå domkyrka

Utställningen KYSS – en meditation i ord och bild över Höga visan – ställs ut i Borgå domkyrka från och med tisdagen 13. september. Bakom utställningen står Kent Wisti, Susanne Dahl och Maria Küchen.

illustration två människofigurer tillsammans.

Utställningens bilder är gjorda av Jakobstadsbördiga Kent Wisti, präst och bildkonstnär inte minst känd för sina satirteckningar i Dagens Nyheter.

De tillhörande dikterna har skrivits av Maria Küchen, poet och författare. Utställningen baserar sig på Höga visan i Bibeln och enligt deras egen beskrivning är formen erotik men ärendet är makt- och normkritik.

Närhet, ömhet och lust två människor emellan är teman som inte alltför ofta ses i kyrkorum. Ändå har de här frågorna en självklar plats i Bibeln.

– Kyss är en inbjudan till ett samtal om sexualitet och jämställda relationer. Trots att en hel bok i Bibeln sjunger erotikens lov finns en ovana och en tafatthet i kyrkan att delta i ett sådant samtal, förklarar Kent Wisti utställningens tema.

Kent Wisti, tavlor i fonden.
Kent Wisti på de finlandssvenska kyrkododagarna. Foto: Mikael Kokkola.

Höga visan lämnar de patriarkala gudsbilderna och pekar på mellanmänskliga relationer som de är tänkta av Gud i fred och utan hierarkiska maktordningar.

– Vi behöver mer konst och kultur i kyrkorummet. Det skulle vara fint om domkyrkan i Borgå öppnade upp också för fler utställningar i framtiden, säger Mikael Kokkola, utställningskoordinator och en av initiativtagarna till utställningen.

Utställningen kan ses i Borgå domkyrka 13–27.9 under kyrkans öppettider. Domkyrkan är öppen på vardagar kl. 10–18, lördagar 10–14 och söndagar 14–17.

Första gången framme i fasta Finland

Utställningen har redan visats i ett 70-tal kyrkorum i Sverige, bland annat Uppsala domkyrka.
Utställningen visades på de finlandssvenska kyrkodagarna i november 2021 och har också visats i St Görans kyrka i Mariehamn i februari 2022. Men det är första gången utställningen är framme på fasta Finland.

Dikterna översatta till finska av Hannimari Heino

I samband med utställningen i Borgå har de tillhörande dikterna översatts till finska. Översättningen har gjorts av Hannimari Heino, poet och översättare.

Utställningen KYSS också i din kyrka?

Materialet för utställningen KYSS är gratis för församlingar att använda. Mikael Kokkola sköter koordineringen av utställningsmaterialet i Finland.

– Utställningen, som består av 15 grafikblad, går lätt att flytta på i ett kuvert och kan enkelt hängas upp, säger Kokkola.

Mikael Kokkola nås på mjkokkola@gmail.com

Pressvisning

Utställningen Kyss visas för pressen tisdagen 13.9 kl. 13.00 i Borgå domkyrka. På plats finns Kent Wisti och översättaren Hannimari Heino.

Anmäl dig till pressträffen till kommunikationschef Simon Lampenius senast torsdagen 8.9: simon.lampenius@evl.fi, 0400 566 735

Vernissage

Utställningens vernissage äger rum tisdagen 13.9 kl. 17.30 i Borgå domkyrka. Kent Wisti medverkar.

Utställningen KYSS arrangeras av Borgå svenska domkyrkoförsamling, Porvoon suomalainen seurakunta och Borgånejdens familjerådgivningscentral.

Inspirationskväll med Kent Wisti  - ”Ork att leva, mod att dö”

Borgå svenska domkyrkoförsamling ordnar en inspirationskväll med prästen och konstnären Kent Wisti onsdagen 14.9 klockan 18.00. Kent pratar under rubriken ”Ork att leva, mod att dö”. Servering, samtal och samvaro.

Presentation av konstnärerna bakom KYSS

Maria Küchen

Maria Küchens senaste böcker är "Att flyga", "Rymdens alfabet" och "Jord och gudar". Tryck på bilden för att ladda ner ett foto i tryckkvalitet. Foto: Ulrik Fallström.

Maria Küchen, f. 61, bor i Borgås vänort Lund. Hon är författare och kulturskribent med ett trettiotal böcker på verklistan. Till de mest uppskattade hör de kristna reflektionerna "Anteckningar efter en frontalkrock med Gud" och "Söndagarna". Senast har hon gett ut tre volymer med litterär sakprosa om luft, eld och jord. "Att flyga", "Rymdens alfabet" och "Jord och gudar" kommer att följas av betraktelser om vatten, med avstamp på den skotska ögruppen Yttre Hebriderna som hon älskar.

Susanne Dahl

Klicka på bilden för att ladda ner ett foto i tryckvalitet. Foto: Anders Nicander

Susanne Dahl, f. 74 i Ekenäs, är präst och författare. Hon är universitetspräst i Umeå och medverkar sedan länge vid gudstjänsterna i Sveriges radio där hon är en av de mest lyssnade och uppskattade. Hon sommarpratade i Sveriges radio 2022.
Susanne debuterade med lyrik 2020 med boken Vem såg mig då som följdes upp 2022 med Och plötsligt skall vi minnas.

Kent Wisti

Kent Wisti.
Klicka på bilden för att ladda ner den i tryckkvalitet. Foto: Mikael Kokkola.

Kent Wisti, f. 71 är präst, bildkonstnär och författare. Han är utbildad vid KV konstskola i Göteborg och grafikskolan Forums kvällsskola i Malmö. Representerad i bland annat Statens konstråd och flera kommuner och landsting. Han har också varit fast satirtecknare på Dagens Nyheter.

År 2017 utsågs han till Årets förnyare i Svenska kyrkan och har efter det tilldelats både TCO:s kulturpris och IM- priset, som ges till en person som gjort viktiga medmänskliga insatser och/eller väckt opinion mot våld, förtryck, rasism eller orättvisor.

Hannimari Heino

Hanni Mari Heino är en prisbelönt översättare och poet. Tryck på bilden för att ladda ner ett foto i tryckkvalitet. Foto: Juhani Ihanus.

Hannimari Heino, f 63, bor i Borgå och är poet och översättare till finska. Hon har skrivit tre diktsamlingar och två skönlitterära verk. Dessutom har hon översatt skönlitteratur, främst poesi, omkring trettio olika verk. De flesta översättningarna är från italienska till finska, men även svensk litteratur. För översättningen av poeten Eugenio Montales verk till finska tilldelades Hannimari Heino det internationella Permia Flaiano di italianistica -litteraturpriset.

Mer information ger:

Gunvor Haddas