Kyrkoskattesatsen fastställd till 1,40 % i Borgå

Gemensamma kyrkofullmäktige fastställde kyrkoskatteprocenten i Borgå kyrkliga samfällighet till 1,40 % för år 2023. Skatteprocenten har tidigare varit 1,45%. Den nya skatteprocenten beror på skattereformen som träder i kraft år 2023.

Borgå domkyrka auringonlasku Niko Laurila.jpg

Skatteprocenten har varit 1,45 sedan år 2005.

– Orsaken till den nya skatteprocenten är den skatteinkomstreform som träder i kraft i början av 2023. I den överförs skatteinkomster från kommunerna till staten för finansiering av de nya välfärdsområdenas verksamhet, förklarar Siv Nyqvist, ekonomichef i den kyrkliga samfälligheten.

Reformen innebär att beloppet av statens inkomstskatt ökar avsevärt och att de avdrag som i första hand görs från statens inkomstskatt mer än i nuläget inriktas på statens inkomstskatt och mindre än i nuläget på kommunal- och kyrkoskatten. Utan åtgärder skulle kyrkans skatteintäkter öka.

– Reformens inverkan på kyrkoskatteintäkterna ska vara neutral, det vill säga samfälligheten ska inte få mer skatteintäkter på grund av reformen. Därför följer vi kyrkostyrelsens och finansministeriets rekommendation, om att sänka skatteprocenten med 0,5 procentenheter, säger Nyqvist.

Den nya skatteprocenten har diskuterats vid gemensamma kyrkofullmäktiges aftonskola i september.

Skatteprognosen har ändrats flera gånger under året, som visar att det är extremt svårt att förutsäga i denna osäkra ekonomiska situation. Borgå kyrkliga samfällighets kyrkoskatteintäkter i januari-augusti uppgick till ca 7 miljoner euro, som är ca 1,6 procent mer än på motsvarande tid under föregående år.

Med kyrkoskatteintäkterna finansierar församlingarna sin verksamhet och medlen kommer många till nytta. Till exempel ordnas grupper, läger och samlingar för människor i olika åldrar, man ger bidrag till mindre bemedlade via diakoniarbetet och stöder familjer genom Borgånejdens familjerådgivningscentral.

Mer information:

Siv Nyqvist, 0400 476 271