Verksamhets- och ekonomiplanen för 2023 godkänd – grundläggande renovering av gravgårdens servicebyggnad som får ett nytt samlingsutrymme

Gemensamma kyrkofullmäktige i Borgå kyrkliga samfällighet sammanträdde 8.12.2022. Hela protokollet kan läsas på vår webbplats då det är färdigt.

Kauneimmat Joululaulut_Facebook_tapahtumabanneri_960x502px.jpg

I budgeten finns både åtstramningar och investeringar

Gemensamma kyrkofullmäktige fattade vid sitt möte 8.12 beslut om att godkänna samfällighetens verksamhets- och ekonomiplan för år 2023.
Budgeten för 2023 visar ett underskott på 0,3 miljoner euro. Underskottet täcks med tidigare års överskott.

─ Vi behöver kontinuerligt arbeta med att balansera ekonomin. Allt färre antal medlemmar samt den allmänna osäkerheten i världsekonomin medför utmaningar. Samtidigt är det viktigt att vi satsar på investeringar som minskar våra utgifter på lång sikt, säger Sari Mankinen, samfällighetens förvaltningsdirektör.

Servicebyggnaden på gravgården renoveras grundligt och får nytt samlingsutrymme

I investeringsbudgeten ingår investeringar för 2,7 miljoner euro år 2023.

Ett betydande investeringsprojekt är grundliga renoveringen av servicebyggnaden på begravningsplatsen. Den grundliga renoveringen kommer att genomföras i faser under flera år och beräknas bli färdig under år 2025.

Servicebyggnaden på Näsebackens begravningsplats är byggd år 1984 och större renoveringar har inte gjorts sedan dess.

Projektet omfattar grundlig renovering av kontors- och sociala utrymmena i sin helhet och förnyande av hela taket. Dessutom utvecklas utrymmena i samband med renoveringen så att byggnaden får kylutrymmen för avlidna och ett flexibelt utrymme som passar både för jordfästning och olika andra samlingar och möten.

– Antalet jordfästningar kommer att öka här i Borgå och vi behöver ett till utrymme för att kunna betjäna de anhöriga på bästa sätt i framtiden, förklarar Markku Blom, chef för begravningsväsendet, behovet av de nya utrymmena.

Fantombild av servicebyggnaden, sett från parkeringsplatsen. Ingången till det nya samlingsutrymmet till höger. Bild: Sitowise.

Övriga investeringar är förnyande av Lilla kyrkans spåntak, ändringar i utrymmen Lundagatan, reparation av klockstapeln och damklockan vid Borgå domkyrka.

─ Satsningar på våra fastigheter nu hjälper till att balansera ekonomin i framtiden. Det lönar sig att hålla byggnaderna i skick och satsa på energieffektivitet, eftersom det gör att framtida kostnader är lättare att förutse och hantera. Samtidigt upprätthåller vi värdet på fastighetsmassan, förklarar Krista Eloneva, fastighets- och anskaffningschef vid Borgå kyrkliga samfällighet.

Investeringarna 2023–2025 uppgår sammanlagt till ca 5,8 miljoner euro.

Trots det osäkra ekonomiska läget, ökad inflation och energiprisernas ökning har kostnaderna för driftsbudgeten i budgetförslaget minskats med cirka 200 000 euro. Personalkostnaderna utgör 55,4 % av totala verksamhetskostnaderna och är således den största utgiftsposten.

ICT tjänsterna är en stor post i driftsbudgeten, likaså serviceavgifter till Kyrkans servicecentral och försäkringskostnader. Dessa är alla nödvändiga för upprätthållande av församlingarnas och samfällighens verksamhet.

Avgifterna för begravningstjänster på samma nivå som tidigare

I gravvårdsfondens budgetförslag uppgår verksamhetsintäkterna till sammanlagt 350 000 euro och verksamhetskostnaderna till sammanlagt 348 244 euro. Gravvårdsfondens årsbidrag är positivt 1 756 euro.

Avgifterna för gravskötsel förblir oförändrade år 2023. Det görs inte heller några ändringar i begravningsprislistan, utan nuvarande avgifter gäller även 2023.

Centrala siffror i budgeten 2023:

Verksamhetsintäkter 1,0 miljoner euro
Verksamhetskostnader -9,3 miljoner euro
Verksamhetsbidrag -8,3 miljoner euro
Skatteintäkter och statlig finansiering  10,9 miljoner euro
Beskattningskostnader och avgifter till Centralfonden -1 miljon euro
Underskottet efter avskrivningarna och avskrivningsdifferensen -0,3 miljoner euro

Sari Mankinen
Förvaltningsdirektör