Borgånejdens familjerådgivning har slutit avtal med Östra Nylands välfärdsområde – tjänsterna kan erbjudas som tidigare

Gemensamma kyrkorådet i Borgå kyrkliga samfällighet sammanträdde 15.12.2022. Hela protokollet kan läsas på vår webbplats då det är färdigt.

NL-157.jpg

Borgå kyrkliga samfällighet och Östra Nylands välfärdsområde har ingått ett avtal som gäller tills vidare om att producera familjerådgivningstjänster för hela välfärdsområdet från och med 1.1.2023.

De avtal som familjerådgivningscentralen tidigare har haft med enskilda kommuner har därmed förts över till ett avtal med välfärdsområdet. Det här innebär att familjerådgivningens arbete kan fortsätta som tidigare.

Sari Mankinen
Förvaltningsdirektör
0400 156 257

Byggkostnader har skjutit i höjden – ökade anslag behövs för att genomföra renoveringar

Entreprenaderna för ändringsarbetena i fastigheten på Lundagatan 5 och för den grundliga renoveringen av servicebyggnaden på Näsebackens begravningsplats har konkurrensutsatts. I båda fallen överstiger kostnadskalkylen betydligt de reserverade anslagen med anledning av den rådande världssituationen och ökade byggkostnader.

Gemensamma kyrkorådet beslöt att föreslå en ändring i investeringsanslagen till gemensamma kyrkofullmäktige gällande ändringarna i utrymmena på Lundagatan 5. Med tanke på Borgå svenska domkyrkoförsamlings medarbetares välbefinnande och likvärdiga behandling är det viktigt att genomföra ändringarna i utrymmena med snabb tidtabell.

Därmed beslöt gemensamma kyrkorådet att koncentrera investeringarna under år 2023 till omändringarna och skjuta på framtiden bland annat de planerade renoveringarna av balkonger och balkongdörrar samt reparation och tvätt av fasader. På det här sättet uppstår en budget på 433 000 euro i jämförelse med den tidigare reservationen på 300 000 euro.

För den grundliga renoveringen av servicebyggnaden på Näsebackens begravningsplats under åren 2023–2025 föreslår gemensamma kyrkorådet att gemensamma kyrkofullmäktige godkänner ett tilläggsanslag. Efter konkurrensutsättningen av entreprenaden står det klart att det behövs 2,8 miljoner euro för att genomföra projektet. Tidigare har det reserverats 1,7 miljoner euro för den grundliga renoveringen. I anslaget ingår också myndighets- och övervakningskostnader, anskaffningar av möbler, bland annat ett instrument till samlingsutrymmet samt en reservation för tilläggs- och ändringsarbeten.

Entreprenörer valda

Gemensamma kyrkorådet beslöt att välja entreprenör för omändringsarbetena i fastigheten på Lundagatan 5. Det kom in flera offerter och med de två förmånligaste anbudsgivarna förde man utredningsförhandlingar. Lujatuote Oy valdes till entreprenör för projektet med en offert på 384 400 euro.

Kymppirakenne Oy valdes till entreprenör för den grundliga renoveringen av servicebyggnaden vid Näsebackens begravningsplats. Två offerter lämnades in och gemensamma kyrkorådet valde den förmånligare till ett helhetspris på 2 535 105,60 euro.

Krista Eloneva
Fastighets- och anskaffningschef
040 4889 009

Markku Blom
Chefen för begravningsväsendet
0400 494 694

Sari Mankinen
Förvaltningsdirektör
0400 156 257

Borgå kyrkliga samfällighet söker en ny arbetsledare inom fastighetsväsendet

Tjänsten som arbetsledare inom fastighetsväsendet i Borgå kyrkliga samfällighet är ledig att sökas från och med 16.12.

Arbetsledaren ansvarar för skötsel och underhåll av samfällighetens fastigheter tillsammans med fastighets- och anskaffningschefen. Arbetsledaren är förman för vaktmästarpersonalen och har hand om arbetstursplaneringen. Till uppgifterna hör också att vara med i utvecklingen av fastighetsväsendets funktioner samt att vikariera fastighets- och anskaffningschefen.

För att sköta uppgiften förutsätts en examen inom byggnads- eller fastighetsbranschen, erfarenhet av att fungera som chef och kundbetjäningsförmåga. Erfarenhet av att fungera som kyrkvaktmästare eller överkyrkvaktmästare räknas som merit.

Grundlönen för tjänsten som arbetsledare bestäms enligt kravgrupp 503 i kyrkans tjänst- och arbetskollektivavtal och är 2 610,00 €/månad. Dessutom betalas erfarenhetstillägg som grundar sig på arbetserfarenhet.

Sista ansökningsdag för jobbet är 9.1.2023.

borgaforsamlingar.fi/lediga-jobb från 16.11

Krista Eloneva