Spåntaket på Lilla kyrkan förnyas – byggkostnaderna har stigit

Gemensamma kyrkorådet fattade vid sitt möte 19.1 beslut om att begära ett ökat anslag av gemensamma kyrkofullmäktige för reparationen av spåntaken vid Lilla kyrkan. Entreprenaden har konkurrensutsatts och på grund av det rådande världsläget har kostnaderna ökat.

Lilla kyrkan från gatsidan

Att senarelägga reparationen lönar sig inte, eftersom det kan öka kostnaderna ännu mer. Också med tanke på brandsäkerheten behöver taket fås i skick. Totalt anhålls nu om 400 000 euro för reparationen av gemensamma kyrkofullmäktige. I anslaget ingår också myndighets- och övervakningskostnader samt en reservation för tilläggs- och ändringsarbeten.

I konkurrensutsättningen kom det in två anbud. Rakennustoimisto Anttonen Oy fick flest poäng i jämförelsen och valdes därmed till entreprenör för projektet. Entreprenaden kostar 361 900 euro. Projektet finansieras med kassamedel. Den ursprungliga kostnaden beräknades vara 220 000 euro.

Lilla kyrkans spåntak är i så dåligt skick att det inte längre är förnuftigt att reparera taket. Taket har undersökts noggrant av H.P. Insinöörit Oy tillsammans med arkitekt Ulla Rahola. Man har konstaterat att spåntaket har så många skador att det lönar sig att förnya taket från tre takfall.

Vid reparationsplaneringen har arkitekt Robin Landsdorff från Museiverket medverkat.

Mer information:

Krista Eloneva