Det nyvalda församlingsrådets första möte hölls 31.1.

Församlingsrådet i Borgå svenska domkyrkoförsamlings höll sitt konstituerade möte 31.1.

DSC_1169 beskuren.jpg

De viktigaste beslutet för de nyvalda församlingsrådet var att utse viceordförande och sekreterare för perioden 2023 - 2024.

Församlingsrådet valde enhälligt Anna Henning till vice ordförande för församlingsrådet för åren 2023-2024

Församlingsrådet utsåg församlingssekreterare Vivan Antman till sekreterare för församlingsrådet.

Kyrkoherde Mats Lindgård aktiualiserade den kyrkliga lagstiftningen som ger möjlighet till att vice ordförande för kyrkorådet (samma regel kan tillämpa då det gäller församlingsrådet) kan fungera som ordförande under sammanträdena.

Kyrkoherden kvarstår också i sådana fall i principiell bemärkelse som ordförande. Föredragande kyrkoherde, ordförande för församlingsrådet, ställer sig positiv till möjligheten att församlingsrådets vice ordförande skulle verka som ordförande under sammanträdena, förutsatt att församlingsrådet anser att en sådan lösning är att föredra.

Församlingsrådet förde en diskussion gällande frågan om vice ordförande ska verka som sammanträdesordförande och beslutade att hen tillträder först ifall kyrkoherden meddelar jäv eller är frånvarande

2023-02-14 12:16:42.0