Borgå domkyrkas klockor ringer för fred fredagen 24.2 kl. 12.00

Kyrkklockorna i Borgå domkyrka ringer till stöd för Ukraina på årsdagen av Rysslands invasion fredagen 24.2 kl. 12.00.

ukrainan_rauhankellot_TWITTERIG_1080x1080_SVE_kuva1.jpg

Samtidigt hålls det en andakt på engelska i domkyrkan. Det är också möjligt att tända ljus i domkyrkan för de som drabbats av kriget mellan klockan 12 och 13.

Kaplan Hanna Eisentraut-Söderström håller andakten. I andakten medverkar deltagare från församlingarna internationella arbete, Peace Café, i vars verksamhet de ukrainare som bor i Borgå regelbundet deltar i. Till de medverkande hör också föreningen Ukrainalaisten Yhdistys Itä Uudellamaalla.

Det är biskoparna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland som kallar församlingarna runt om i landet till att ringa i kyrkklockorna för att visa stöd för Ukraina på årsdagen av Rysslands anfall 24.2.2023. Då ringer kyrkklockorna runt om i Finland till stöd för Ukraina.

Biskoparnas meddelande kan läsas på webben.

Välkommen till Borgå domkyrka för att stilla dig, be och tända ett ljus för fred.

Mer information från 22.2 ->

2023-02-21 14:30:00.0