Mässa i skenet från levande ljus i Borgå domkyrka under Earth Hour lördagen 25 mars kl. 20.30

Den internationella Earth Hour-kampanjen äger rum lördagen 25.3 kl. 20.30-21.30. Församlingarna i Borgå deltar i kampanjen genom att släcka ner fasadbelysningen på församlingshemmet på Lundagatan och Borgå domkyrka. Inne i Domkyrkan firas en tvåspråkig mässa.

earht hour laura karlin.jpeg

Earth hour är WWF:s internationella kampanj och målet är att föra samman människor för att tillsammans hitta lösningar på klimat- och miljökrisen. Privatpersoner, företag och organisationer uppmanas delta genom att släcka ner onödig belysning under kampanjtimmen som signal på att vi behöver ta hand om vår miljö.

Tvåspråkig mässa i Taizé-stil i Borgå domkyrka

Församlingarna i Borgå deltar i traditionsenligt i Earth Hour. Fasadbelysningen på församlingshemmet på Lundagatan och vid Borgå domkyrka släcks ner.

Samtidigt bjuder församlingarna in till en meditativ mässa i Taize-stil i Domkyrkan. I mässan medverkar prästerna Laura Mäkelä och Claus Ståhlberg. För musiken står kantor Anne Hätönen och violinisten Elina Mieskolainen.

Ekofastan pågår fram till påsk och har temat Vardagshandlingar och framtidshopp

Ekofasta är evangelisk-lutherska kyrkan fastekampanj, som erbjuder en ny aspekt på den traditionella fastan. Ekofastan lyfter fram omsorg om miljön, måttfullhet och en hållbar livsstil. I år är temat Vardagshandlingar och framtidshopp.

Kampanjen syns på webben och i sociala medier.

Genom att meddela din e-postadress kan du få hoppfulla klimatnyheter, praktiska tips för en hållbar vardag och meditationer i ljudformat som hjälper dig att skala bort det överflödiga och fokusera på det som verkligen är viktigt.

Du kan också testa hurdan ekofasta passar dig. Du får resultatet till din e-post.

Bild: Laura Karlin / WWF

Mer information: