Ny chef på familjerådgivningscentralen vill stöda familjers välmående i Östnyland

I juni började Harri Virtanen sitt arbete som chef för Borgånejdens familjerådgivningscentral. Han brinner för att verka för familjers bästa och uppskattar att nu vara en del av ett större sammanhang som gör just det här.

Porträtt Harri Virtanen.

”Att stöda familjer är ett framtidsarbete”

Harri Virtanen känner sig mycket motiverad att gå in i den nya uppgiften.

– Många familjer är under hård press, både ekonomiskt och mentalt. Vi har ett samhälle som ställer många krav och ger utmaningar. Att stöda barn och familjer är viktigt ur ett samhälleligt perspektiv. Det är ett framtidsarbete som kan öka välmående hos väldigt många människor, säger den nya chefen för Borgånejdens familjerådgivningscentral.

Virtanen har sin bakgrund i teatervärlden och har tidigare sysslat med olika ledarskapsuppgifter inom kultur- och mediabranschen. Under 15 års tid har han också tagit emot terapiklienter vid sin privata mottagning i Helsingfors. Han har gett ut två böcker, Trauma ja rakkaus och Trauma ja luonto.

– Tanken med böckerna är att stöda vår mentala hälsa. Den ena behandlar trauma i relationer och den andra vår traumatiserade relation med naturen.

Kyrkans familjerådgivning har öppna dörrar

Harri Virtanen uppskattar att nu få vara en del av ett större nätverk och sammanhang som stöder familjer.

Kyrkans familjerådgivning finns i hela Finland och samarbetar med många olika parter, bland annat Östra Nylands välfärdsområde.

– Kyrkans strategi heter Öppna dörrar och för familjerådgivningens del innebär det att vi tar emot alla slags familjer och relationer. Vi försöker vara tillgängliga och deltar till exempel i Prideparaden i Borgå. Vi kan stöda på svenska, finska och engelska. Man kan besöka oss enskilt, som par eller med hela familjen, säger Virtanen.

Familjerådgivningstjänsterna är gratis för klienterna och man behöver inte vara medlem i kyrkan för att besöka familjerådgivningen. Kyrkans familjerådgivare är utbildade i familje- och parrelationer.

Skriver manus till Netflix serier på fritiden

Det har varit enkelt att komma in i arbetsgemenskapen.

– Jag kände till arbetet från tidigare, eftersom jag också har varit timanställd familjerådgivare här i Borgå. Under sommaren har jag gjort klientarbete och också bekantat mig mer med kyrkans familjerådgivning. Jag har blivit väl emottagen, säger Virtanen.

– Jag ser fram emot att samarbeta med andra aktörer lokalt här i Borgå, givetvis församlingarna, men också social- och hälsovården och tredje sektorn. Vi har ett gemensamt uppdrag att stöda familjers välmående.

Trots det nya arbetet har Harri Virtanen inte gett upp teater- och kulturvärlden helt och hållet.

– Jag skriver manuskript till kriminaldramaserier på fritiden. Till exempel Karppi och Harjunpää som hittas på Neflix har jag skrivit manus för, berättar han.
Virtanen bor med sin familj på en liten hästgård i Borgnäs.

Foto: Jari Loisa

Mer information och kontakt:

Harri Virtanen
Harri Virtanen