En tom famn-andakt på minnesdagen för avlidna barn 23.9 – Den nya minnesstenen tas i bruk

En andakt speciellt för dig som drabbats av ofrivillig barnlöshet eller dig som förlorat ett barn eller foster. I slutet av andakten går vi och tänder ljus vid det nya En tom famn-minnesmärket på Näsebackens begravningsplats.

Fjäder, ljus och skuggor.

På nationella minnesdagen för avlidna barn 23.9 kl. 16.30 ordnas en tvåspråkig andakt i Näsebackens kapell. Andakten är riktad speciellt till personer som har en tom famn för att de är ofrivilligt barnlösa, exempelvis för att de mist ett barn eller foster innan födseln eller inte kan få barn. Andakten riktar sig också till dem som haft ett barn som de mist för att barnet lämnat jordelivet för tidigt av en eller annan orsak. Andakten är en plats där man får tänka på och sakna det som man inte har.

Under andakten berättar Silja Vepsänrepo och Katja Helenelund om sina egna erfarenheter av att vara ofrivilligt barnlös. De är stödpersoner för människor i samma livssituation via föreningen Simpukka ry.

Den cirka halv timme långa andakten leds av Minna Tuominen från Porvoon suomalainen seurakunta och Hanna Eisentraut-Söderström från Borgå svenska domkyrkoförsamling. Minna Wesslund fungerar som kantor och Anna Talvitie spelar violin.

Den nya En tom famn-minnesstenen på Näsebackens begravningsplats tas i bruk

I slutet av andakten går vi till den nya En tom famn-minnesstenen. Där kan den som vill få tända ett ljus för hen man saknar.

Svenska Kvinnoförbundet i Borgå har tillsammans med församlingarna och begravningstjänsterna har skapat en tom famn-minnesplats på Näsebackens begravningsplats. Lanseringen av minnesstenen hålls 22.9 kl. 12, till vilken pressen, samarbetsparter och intresserade är välkomna.

Vad är minnesdagen för avlidna barn?

Den nationella minnesdagen för avlidna barn har sitt ursprung i ett initiativ från föräldrar som förlorat sitt barn, startat år 2010. Den är avsedd för föräldrar som förlorat ett barn men även för bröder och systrar som sörjer sitt syskon. Dagen är också för mor- och farföräldrar, de som förlorat ett gudbarn, de som saknar en dagiskompis eller skolkamrat, och andra bekanta och närstående. Dagen är även för de som känner sorg över tragediernas offer i Finland och runtom i världen. Minnesdagen för avlidna barn är en dag då man kan stödja varandra, minnas och tända ett ljus för att bringa tröst och ljus inför framtiden. Källa: www.kapy.fi

En tom famn-andakt

Tid: lördag 23.9 kl. 16.30
Plats: Begravningskapellet på Näsebackens begravningsplats, Näsebackavägen 5