Kyrkoskatteprocenten 1,40 i Borgå också nästa år

Gemensamma kyrkofullmäktige i Borgå kyrkliga samfällighet sammanträdde 12.10.2023. Hela protokollet kan läsas på våra nätsidor när det är färdigt.

Kyrklandskap höstvy.

Kyrkoskatteprocenten 1,40 i Borgå också nästa år

Gemensamma kyrkofullmäktige fastställde kyrkoskatteprocenten i Borgå kyrkliga samfällighet till 1,40 för år 2024.

Kyrkoskatteintäkternas andel är betydande i den kyrkliga samfällighetens ekonomi. I 2022 års bokslut utgjorde kyrkoskatteintäkterna 75,5 % av de totala intäkterna.

– Produktionen inom samhällsekonomin ökade 1,6 % år 2022. År 2022 var ett avvikande år när det gäller prisstegring. Lika hög stegring av priser på produktion och insatsförbrukning har senast setts i början av 1980-talet, säger Siv Nyqvist, ekonomichef på Borgå kyrkliga samfällighet.

Uppskattningsvis kommer Finlands ekonomi inte att växa 2023. För 2024 uppskattade finansministeriet dock i juni redan en ekonomisk tillväxt på 1,4 % och för 2025 lite högre ekonomisk tillväxt på 1,9 %.

I slutet av år 2022 hörde 65,8 % av stadens befolkning till evangelisk-lutherska kyrkan. År 2021 var motsvarande tal 67,2 %. Kyrkotillhörigheten i hela landet var 65,1 % vid slutet av året.

Med kyrkoskatteintäkterna finansierar församlingarna sin verksamhet och medlen kommer många till nytta. Till exempel ordnas grupper och läger för barn och man ger bidrag till mindre bemedlade via diakoniarbetet.

Mer information:

Siv Nyqvist
0400 476 271

Gemensamma kyrkofullmäktige godkände försäljningen av Svenska församlingshemmet

Gemensamma kyrkofullmäktige beslöt att ingå ett föravtal med Kim Backman som kan leda till att Svenska församlingshemmet på Runebergsgatan 24 säljs.

Svenska församlingshemmet på Runebergsgatan 24 har varit till salu i cirka två år. Nu har det kommit in två anbud på fastigheten. Anbudet från Kim Backman är bättre till både villkor och pris.

Gemensamma kyrkofullmäktige beslöt därmed att ingå ett avtal om planeringssamarbete för fastigheten på Runebergsgatan 24 med Kim Backman. Det är samtidigt ett försäljningsbeslut.

Förutsättning för försäljning är en ändring i detaljplanen. Köpesumman beror på resultatet i planläggningsarbetet och är minst 170 000 euro och som mest 450 000 euro. Fastigheten är i dagsläget planerad för religiös verksamhet, men med planändringen vill man få möjlighet att använda fastigheten för boende samt kontors- och affärsverksamhet.

I och med den nya kyrkolagen som trätt i kraft behöver inte beslut längre underställas. Det innebär att försäljningsbeslutet vinner laga kraft i och med Gemensamma kyrkofullmäktiges beslut.

Mer information:

Krista Eloneva