Dansande enhörning i Borgå domkyrka och ljuskonstverk – nu firas det att Borgå stift fyller 100 år

Borgå stift fyller 100 år i år och festligheterna kulminerar sista helgen i oktober då kyrkfolk från hela Svenskfinland samlas till stiftsdagar i Borgå. De som inte är anmälda till stiftsdagarna kan delta i firandet genom att besöka mässorna i Borgå domkyrka på fredag kväll och söndag eller njuta av ljuskonstverket som lyser upp domkyrkan i stiftets färger.

Kyrka i vackert motljus.

Ljuskonstverket Tillsammanskraft till glädje för borgåbor berättar om det finlandssvenska stiftet

Borgå domkyrka dekoreras med festbelysning under helgen 27–29 oktober då stiftet samlas och firar sina hundra år.

– Vi vill att alla borgåbor och besökare i Borgå ska få vara delaktiga i jubiléet. Därför tyckte vi att ett ljuskonstverk vid domkyrkan är en bra idé. Temat för jubileumsåret är Tillsammanskraft och det är också namnet för ljuskonstverket, förklarar Ina Laakso som är verksamhetskoordinator för Församlingsförbundet rf, och en av dem som ligger bakom ljuskonstverket.

– Vi samarbetar med församlingar i Borgå stift och andra aktörer kring olika kulturella projekt och satsningar. Vi vill samverka till en positiv dialog mellan kultur och kyrka i Svenskfinland, säger Laakso om sin roll i projektet.

Ljuskonstverket Tillsammanskraft förverkligas konkret av Mikko Kiviharju, som har erfarenhet av att belysa domkyrkan under julhelger. Stiftets – och de finlandssvenska – färgerna rött och gult är i huvudroll i konstverket. Också träden runt kyrkbacken belyses. Dessutom projiceras en animation av stiftsjubileets logo på gaveln som vetter mot ån.

– Logon består av ett träd med lika många blad som det finns församlingar i stiftet. Ett träd med sina rötter, grenar, blad och frukter bär på mycket symbolik. Vi har en lång historia, våra rötter sträcker sig långt. Men också idag hoppas vi att trädet bär frukt genom att människor i församlingarna i Borgå stift får tro, hoppas och älska på svenska, förklarar Mia Anderssén-Löf, stiftsdekan vid domkapitlet i Borgå stift.

Stiftsjubileets logo har tagits fram av Moa Eklund. Borgåborna bjuds på ljuskonstverket av Församlingsförbundet rf och Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Mångsidig mässa med högklassig finlandssvensk musik i domkyrkan på fredag kväll

En av de öppna programpunkterna i firandet är Mässa i mångfaldens tid, som är skriven av Ulf Långbacka.

– Det är en blandning av texter, poesi, dans, musik och bildkonst, ett slags kulturellt fyrverkeri i mässformat som äger rum i domkyrkan på fredag kväll, berättar Pia Bengts, stiftssekreterare för Gudstjänstliv och musik vid Borgå domkapitel.

I mässan medverkar två körer, Borgå kammarkör och Västnyländska kammarkören under ledning av kantor Eric-Olof Söderström. Det är en musikaliskt enastående mässa där gammalt och nytt blandas och mångfald verkligen får komma fram, beskriver Bengts. Också instrument så som cello, synt, trummor och harpa används i mässan.

– I Borgå kanske man blir lite hemmablind, men ni har ju faktiskt en av Finlands främsta kördirigenter, Eki Söderström, som kantor i er församling, påpekar Bengts.

Församlingen får delta i mässan på olika sätt, bland annat genom att spela i små klockor som delas ut. En enhörning, en symbol för Kristus, dansar också in i kyrkan och ett bildkonstverk sätts ihop under mässan.

Den som inte kan ta sig till domkyrkan kan den delta i mässan via direktströmning

YouTube-video

Televiserad festmässa söndagen 29 oktober

Festligheterna i Borgå avslutas med en festmässa i Borgå domkyrka söndagen 29 oktober klockan 12.00.

I mässan predikar biskop Bo-Göran Åstrand och liturger är domprosten Mats Lindgård och kaplan Marina Smeds.

Den festliga mässan är musikbetonad med Brassensemblen Cornicines Borgoensis samt körerna Borgå kammarkör, Kammarkören Psallite och Sibbo svenska församlings musikklubbar under ledning av kantor Lauri Palin och Christer Romberg. Dessutom medverkar solist Nina Fogelberg samt kantorerna Anne Hätönen, Erica Nygård, Eric-Olof Söderström, Reidar Tollander och Michael Wargh.

Mässan är öppen för alla intresserade. Den televiseras klockan 12 i Yle Fem och tolkas till finlandssvenskt teckenspråk. Mässan sänds i radio i Yle Vega klockan 13.03.

I korthet:

Borgå stift fyller 100 år år 2023.
Firandet kulminerar helgen 27–29 oktober

Borgåborna bjuds på ljuskonstverket Tillsammanskraft vid Borgå domkyrka under helgen av Församlingsförbundet rf och Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Mässa i mångfaldens tid, fredag 27.10 klockan 19.00, Borgå domkyrka. Se mässan direkt på YouTube. (Obs, då du kommer till kyrkan, ta i beaktande mycket trafik i Gamla stan pga. Spöknatten)

Tillsammans i Festmässa, söndag 29.10 klockan 12.00, Borgå domkyrka. Mässan televiseras kl. 12 i Yle Fem, radieras kl. 13.03 i Yle Vega och tolkas till finlandssvenskt teckenspråk.

www.evl.fi/borgastift100

Vad är Församlingsförbundet rf?

Församlingsförbundet stöder och utvecklar församlingslivet i Svenskfinland. Vi jobbar genom vårt förlag Fontana Media. Vi stöder frivilliga och förtroendevalda i församlingarna, förverkligar projekt tillsammans med församlingar och andra grupper, arrangerar resor och förvaltar fonder.

Lucas Snellman, om TV- och radiosändningar

Ledande sakkunnig, kommunikation, Kyrkostyrelsen

lucas.snellman@evl.fi

+358 50 566 8230