Ny fasadbelysning till Borgå domkyrka

Gemensamma kyrkorådet beslöt vid sitt möte 14.12 att låta förnya fasadbelysningen vid Borgå domkyrka.

FAntombild av vackert belyst kyrka.

Borgå domkyrkas fasadbelysning ska förnyas. En summa på 100 000 euro har reserverats i investeringsplanen för 2024 för detta ändamål. Den nuvarande belysningen har nått slutet av sin livslängd. Den motsvarar inte heller dagens krav på energieffektivitet.

Ett preliminärt koncept för belysningen har tagits fram och på basen av kommentarer bearbetats av SunEffects Oy.

– Konceptet betonar vikten av att respektera och framhäva Borgå domkyrkas arkitektur och historiska karaktär, samtidigt som säkerhet, funktionalitet och miljöaspekter hålls i åtanke, säger Krista Eloneva, fastighets- och anskaffningschef vid Borgå kyrkliga samfällighet.

I beredningsarbetet har Museiverket varit inkopplat och gruppen för utveckling av området kring domkyrkan har också gett respons.

Två förslag för förverkligande av belysningen presenterades vid mötet och man beslöt att båda förslagen skickas till museiverket för utlåtande. Då planen är färdig konkurrensutsätts upphandlingen.

Samfällighetens rekryteringar har gett resultat

Borgå kyrkliga samfällighet har rekryterat ny personal både till fastighetsväsendet och till förvaltningsverket.

Gemensamma kyrkorådet har valt

• Hannu-Pekka Huohvanainen till teknisk fastighetsskötare inom fastighetsväsendet.
  • Tony Hölttä till arbetsledare inom fastighetsväsendet.
  • Sarri Gummerus till ärendehanteringssekreterare vid förvaltningsverket.

Paula Raitis
Personalchef