Hitta tillbaka till samma bänk – familjerådgivningen bjuder in till grupp för par som vill hitta tillbaka till en varmare kontakt

Upplever också du att din partner och du glider ifrån varandra, att ni ofta grälar om samma saker och att det är svårt att förstå varandra? Nu ordnas en grupp för par som vill hitta tillbaka till en varmare och närmare relation igen. Gruppen träffas utomhus.

tillbaka till samma bänk.png

En bänk i ett snölandskap.

Under fyra vardagskvällar på våren och 5 på hösten, träffas vi utomhus i promenadens tecken och låter naturen hjälpa oss att förbättra relationen till vår partner.

– Det här är en grupp för par som vill hitta tillbaka till en varmare kontakt och en större förståelse för varandra. Gruppen passar för alla sorters par förutom för dem som har en akut kris. Då är det bättre att satsa på parterapi, förklarar familjerådgivare och parpsykoterpeuten Anita Björkestam från Borgånejdens familjerådgivning, som leder gruppen.

Speciellt är att gruppen träffas utomhus

– Under fyra vardagskvällar på våren och fem på hösten, träffas vi utomhus i promenadens tecken och låter naturen hjälpa oss att förbättra relationen till vår partner. Gruppen stöder sig både på metsämieli konceptet och på känslofokuserad parterapi, förklarar Björkestam.

Varje träff har ett eget tema och inleds med en kort introduktion varefter vi diskuterar och gör övningar med den egna partnern. Kvällen avslutas med diskussion i stor grupp, där var och en delar så mycket eller litet hen önskar.

Intresserade par kan anmäla sig senast måndagen 8.4.

Träffarnas datum och teman:

• 15.4 Kärlek och hängivenhet
  • 29.4 Ond cirkel av gräl
  • 20.5 Ömma punkter
  • 3.6 Stoppa den onda cirkeln
  • 19.8 Det förflutnas betydelse
  • 2.9 De djupaste bekymren och önskemålen
  • 16.9 Förlåtelse
  • 30.9 Närhet och sexualitet
  • 13.10 Hålla kärleken vid liv

Kursen en del av 80 års firande

Kyrkans familjerådgivning firar i år 80-årsjubileum. Temat för firandet för Borgånejdens familjerådgivningscentral är naturen i parförhållandet. Den här gruppen är en del av centralens firande.

#perheneuvonta80vuotta

Mer information och anmälning:

Anita Björkestam
anita.bjorkestam@evl.fi

Anmälningar, senast måndag 8.4.: marina.helle@evl.fi

Om Metsämieli: www.metsamieli.fi

En webbkurs på finska utgående från känslofokuserad parterapi: www.paritunnetta.fi

Anita Björkestam
Anita Björkestam