19 000 euro samlades in till förmån för Ukraina under Buda för det goda auktionen

Församlingarna och Borgå stad ordnade en ett välgörenhetsevenemang med både auktion och loppis lördagen 20.4 i Konstfabriken i Borgå. Totalt inbringade evenemanget 19 000 euro. Pengarna går till att stöda barn och barnfamiljer som drabbats av kriget i Ukraina.

Auktion, stol och mäklare.

Tony Hölttä visar upp en Artek stol och mäklaren Mika Sirén budar ut den. Foto: Mika Laine.

Under Buda för det goda evenemanget fick mängder av möbler, lampor, leksaker nya ägare och möjlighet till ny användning. De mest unika föremålen som såldes på auktion var kyrkbänkar från Borgå domkyrka från slutet av 1800-talet. Priset för kyrkbänkarna låg mellan 390 och 700 euro per styck.

Tanken med evenemanget var att främja återbruk genom att sälja vidare funktionsdugliga möbler och andra prylar som finns i stadens och församlingarnas förråd men som inte längre används.

En del av sakerna såldes på auktion. Auktionen inbringade 16 000 euro. Lopptorget i Konstfabrikens foajé inbringade ungefär 3000 euro. Totalt samlades alltså 19 000 euro in under evenemanget.

Hälften av pengarna doneras till Unicef Finland för deras arbete med att stöda barn i Ukraina. Miljontals barn lever sina barndomsår mitt i kriget. Unicef försvarar barnens rätt till skydd, utbildning och att leva en vanlig barndom.

Andra hälften av pengarna doneras till Kotimaanapu nödhjälpsinsamling. Medlen används för att stöda ukrainare som kommit till Finland. Bland de asylsökande som har kommit till Finland finns många barnfamiljer.

2024-04-23 15:04:00.0