Serviceproducenter valda – de här sköter samfällighetens inkvarterings- och cateringstjänster i församlingens lokaler
Gemensamma kyrkorådet i Borgå kyrkliga samfällighet sammanträdde 13.6.2024. Hela protokollet kan läsas på vår webbplats då det är färdigt.

Serviceproducenter valda – de här sköter samfällighetens inkvarterings- och cateringstjänster i församlingens lokaler
Gemensamma kyrkorådet valde vid sitt möte 13.6 tjänsteleverantörer för mat- och inkvarteringstjänsterna på Pellinge kursgård samt bespisnings- och cateringtjänster i församlingens lokaler i centrum.
Petteri Uuttu sköter fortsättningsvis Pellinge kursgård
Gemensamma kyrkorådet beslöt att välja Pitopalvelu Petteri Uuttu Ky till producent av mat- och inkvarteringstjänster i Pellinge kursgård. Avtalsperioden är två år och den börjar 1.11.2024. Upphandlingen har ett värde på 100 000 euro. Det var enbart ett anbud som kom in i upphandlingen. Petteri Uuttu har haft hand om Pellinge kursgård även tidigare.
Vid Pellinge kursgård handlar uppdraget om att ordna inkvartering och bespisningstjänster för evenemang och läger som ordnas i kursgården. Serviceproducent förbinder sig till att producera cateringstjänster till överenskomna evenemang och läger enligt samfällighetens behov. Det ingår också underhållsstädning och andra uppgifter.
Samaria, Taste och Hanna-Maria sköter serveringstjänster i församlingens lokaler
Gemensamma kyrkorådet valde också serviceproducenter för att sköta kökstjänster och matservice i församlingens lokaler i Borgå centrum. Uppdraget gäller bespisnings- och cateringstjänster i Församlingshemmet på Lundagatan, Mariagården, Domprostgården och samfällighetens andra lokaler i Borgå.
Anbudsbegäran skickades till flera lokala aktörer och inom tidsfristen inkom tre anbud. I upphandlingen fick serviceproducenterna poäng på basen av kvalitet och pris. Bästa poäng uppnådde Samaria / Oy Noark Ab, näst bäst Taste Lunch & Catering och tredjebäst Matstället Hanna Maria Ab.
Kyrkorådet beslöt att ingå ett ramavtal med alla anbudsgivare för att producera köks- och mattjänster i Borgå kyrkliga samfällighet. De anlitas sedan i prioritetsordning på basen av antalet poäng de uppnådde i upphandlingen.
Avtalsperioden är två år och den börjar 1.11.2024. Upphandlingens värde är 800 000 euro. Serviceproducenten ska möjliggöra att församlingarna kan beställa cateringstjänster till sina egna evenemang, men också till evenemang som församlingsmedlemmarna beställer, så som till exempel begravningar och dop.
Mer information:
Krista Jussila
040 4889 009
Många önskemål under hörandeprocessen leder till höjda kostnader av renoveringen på Lundagatan – förverkligandet flyttas framåt
Kostnaderna för renoveringen i församlingshemmet på Lundagatan steg i och med de önskemål och tankar som kom in under hörandeprocessen. Gemensamma kyrkorådet beslöt att begära om ett tilläggsanslag av gemensamma kyrkofullmäktige.
I samband med renoveringen av bottenvåningen och innergården i församlingshemmet på Lundagatan har man velat höra borgåbornas tankar om utvecklingen av fastigheten. Det här har förverkligats både genom en enkät och via diskussionstillfälle.
– Vi är glada över att deltagandet har varit stort och att det kom in många förbättringsförslag av planerna. I och med det här har samtidigt projektet vuxit och också blivit dyrare än budgeterat, berättar Krista Jussila, fastighets- och anskaffningschef.
De budgeterade medlen på 340 000 euro räcker inte till för den nu planerade renoveringen. Gemensamma kyrkorådet ansåg ändå att de nuvarande planera är nödvändiga och att ändringsarbetena är befogade. De förtroendevalda ansåg också att det är viktigt att församlingsmedlemmarnas önskemål förverkligas.
Därmed beslöt gemensamma kyrkorådet begära om ett tilläggsanslag på 680 000 euro. I summan har beaktats möjliga tilläggs- och ändringsarbeten samt projektets övervaknings- och byggkostnader.
Enligt den ursprungliga planen skulle arbetena sätta igång i juli, men på grund av tilläggsanslagets behandlingsprocess så flyttas förverkligandet framåt.
Mer information:
Krista Jussila
040 4889 009
Skötselplan för Näsebackens begravningsplats
En skötselplan för Näsebackens begravningsplats har upprättats. Planen fastställer grundläggande skötselåtgärder som hör till begravningsväsendet och presenterar årliga skötselinsatser samt långsiktiga iståndsättningsarbeten.
Skötselplanen kompletterar dispositionsplanen för begravningsplatsen och ger ytterligare anvisningar för gravskötsel och skötsel av gravområden.
I skötselplanen specificeras arbetsfördelningen mellan den kyrkliga samfälligheten och gravrättsinnehavarna när det gäller gravskötsel. Syftet med skötselplanen är också att öka planmässigheten i skötseln av begravningsplatsen.
Skötselplanen inkluderar regelbundna och ofta återkommande arbeten som skötsel av växtlighet, renhållning och planering av vinterskötsel. I den långsiktiga planeringen ingår bland annat förnyelse av trädbeståndet på begravningsplatsen.
Begravningsväsendet kommer stegvis att börja genomföra anvisningarna i skötselplanen.
Mer information:
Markku Blom
0400 494 694
13.6.2024 17.37