Borgånejdens familjerådgivningscentral tar i bruk ett samtal i taget-träffar
Borgånejdens familjerådgivningscentral tar i bruk en ny serviceform, för att snabbt kunna erbjuda samtalshjälp åt invånare inom Östra Nylands Välfärdsområde och Borgnäs kommun. Den nya Ett samtal i taget-modellen (single session på engelska) gör det möjligt att få en tid till ett samtal utan att köa.

Servicen riktar sig till enskilda, par och familjer som behöver stöd i olika livssituationer så som kriser i parförhållandet, svåra situationer i familjelivet eller individuella utmaningar. Under samtalet får klienten möjlighet att diskutera med en professionell och få konkreta synvinklar och verktyg för att hantera situationen. Målet är att erbjuda snabbt och lösningsinriktat stöd, utan att klienten förbinder sig till en längre vårdprocess.
– Vi vill svara på våra klienters behov flexiblare och sänka tröskeln att söka hjälp. Ett samtal i taget-modellen gör det möjligt att snabbt få hjälp och att redan under en träff tillföra märkbar klarhet och lättnad i klientens situation, berättar Familjerådgivnings centralens chef Harri Virtanen.
– Om man efter en träff upplever att man behöver ytterligare stöd, kan man beställa en ny tid eller byta till en längre process, säger familjerådgivare Anita Björkestam.
Tidsbeställningen till den nya servicen görs enkelt per telefon. Målet är att klienten skall få sin tid så fort som möjligt, till och med inom samma vecka. Ett samtal i taget-träffarna är en del av det bredare serviceutbud som tillhandahålls av Borgå kyrkliga samfällighets familjerådgivningscentral, som erbjuder samtalshjälp för olika situationer i livet.
Mera information och tidsbeställning:
Borgånejdens familjerådgivningscentral
Må-ons kl. 10-12 tfn. (019) 6611 315. Andra tider kan du lämna ett meddelande och vi återkommer till saken så snabbt som möjligt.

25.3.2025 12.17