Borgå stads kulturpris 2021 tilldelades kantor Eric-Olof Söderström

Borgå stads kulturpris 2021 tilldelades kantor Eric-Olof Söderström. Kulturpriset utdelas årligen till en person eller ett samfund från Borgå som på ett särskilt förtjänstfullt sätt verkat inom något kulturområde och vars verksamhet har varit betydelsefull för utvecklingen på ifråga varande område. Priset är en erkänsla för tidigare utfört arbete.

Eki vid piano.png

Eric-Olof Söderström

Borgå stads kulturpris 2021

Eric-Olof Söderström inledde sina musikstudier år 1973 vid Sibelius-Akademin, där han avlade sin kantor-organistexamen och diplomexamen för körledare och orkesterdirigent. Söderström har lett många körer, bland annat den Akademiska Damkören Lyran, Akademens manskör, Svenska Oratorieföreningen, Tapiola Kamarikuoro, Finsk kammarkör samt stadsorkestrarna i Kyrkslätt och St:Michel.

Han har verkat som körmästare och kapellmästarassistent under Operafestspelen i Nyslott och vid Nationaloperan samt som konstnärlig ledare bland annat i Radions kammarkör. Söderström har fungerat som gästdirigent för många finländska orkestrar som Radions Symfoniorkester, Tapiola Sinfonietta, kammarkören Avanti! samt otaliga stadsorkestrar. Han har även uppträtt som gästdirigent och gjort besök i egenskap av kapellmästare i ett flertal länder.

Söderström fungerar som kantor och musikledare i Borgå svenska domkyrkoförsamling sedan år 2005. Inom det lokala musiklivet syns Söderströms avtryck i ambitiösa målsättningar; stora körverk, Borgå domkyrkas konsertserier samt omfattande professionella samarbetsnätverk.

Söderström grundade Uusimaa-kören och leder Borgå Oratoriekör, Borgå kammarkör och Via Crusis kören. Även Eric-Olof Söderström Trio uppträder regelbundet i Nyland.

2021-12-10 10:30:00.0