Gemensamt Ansvar 2022 samlar in pengar för att hjälpa barn och unga

Temat för insamlingen Gemensamt Ansvar 2022 är att hjälpa barn och unga som lider av sviterna efter coronapandemin såväl i Finland som ute i världen. Insamlingen inleds 6.2.2022.

GA22-Luca-SE.jpg

Pojkansikte med texten Bidra till min framtid.

Gemensamt Ansvar 2022 samlar in pengar för att hjälpa barn och unga

I kampanjen lyfter vi särskilt fram ungdomar i ca 15–19 års ålder. Bland dem finns ett stort antal unga som betungats av distansstudier och isolering eller upplevt ensamhet, ångest och hopplöshet. Unga som drabbats av coronakrisen behöver nu stöd och trygga vuxna i sin vardag. Gemensamt Ansvar 2022 försöker ge de unga tillbaka något av det de förlorat. Vi ska skaffa flera trygga vuxna och annat som främjar de ungas välfärd – och i synnerhet deras psykiska hälsa – såväl i Finland som ute i världen.

Vår inhemska partner är föreningen Lasten och nuorten keskus som utvecklar och utvidgar bland annat Saapas-verksamheten som bedriver uppsökande ungdomsverksamhet. Föreningens nyaste verksamhetsform KouluSaapas fokuserar på skolorna och byggs upp i samarbete med dem. Med medel från Gemensamt Ansvar kan man engagera fler trygga vuxna till skolvardagen och rasterna. Dessutom kommer tidigare verksamheter som visat sig framgångsrika, Moottoripaja och Perheyhstävä, att etableras på nya orter. Gemensamt för alla dessa verksamheter är att de bedrivs av trygga och pålitliga vuxna som vill hjälpa de unga med låg tröskel. Verksamheten är i synnerhet inriktad på att stödja de ungas psykiska hälsa med förebyggande insatser.

I utvecklingsländerna tvingades barn tyvärr ofta avbryta sin skolgång i och med coronan eftersom både den beredskap och utrustning som behövs för distansundervisning saknades. Inom den internationella diakonin är det Kyrkans Utlandshjälp som ser till att hjälpen når fram. Kampanjexemplet nästa år är arbetet i Syd-Sudan. Landet håller alltjämt på att återhämta sig efter inbördeskriget vars våldsamheter orsakade den största flyktingkrisen i Afrika 2016. Sammanlagt fyra miljoner människor– främst unga och kvinnor – lämnade sina hem och hälften av dem flydde till grannländerna. Den globala pandemin har förvärrat situationen för dem som redan tidigare hade det svårt, och de mest utsatta familjerna har fått det ännu värre. Som i så många andra utvecklingsländer stängdes skolorna också i Syd-Sudan och barn och unga tvingades avbryta sin skolgång. Många minderåriga unga har varit tvungna att gifta sig eller börja arbeta för att familjerna ska klara den ansträngda ekonomin och kunna skaffa mat för dagen. I Syd-Sudan stöds en trygg återgång till undervisningen för barn och unga bland annat genom att iståndsätta skolor och förbättra familjernas situation i fråga om försörjningsmöjligheter och livsmedelsförsörjning.

Gemensamt Ansvar stöder Kyrkans Utlandshjälps katastroffond som gör det möjligt att starta och genomföra nödhjälpsinsatser i humanitära katastrofer i utvecklingsländerna. Orsakerna till att hjälp behövs är oftast naturkatastrofer (torka, översvämningar, stormar, jordbävningar), politiska konflikter och deras konsekvenser, eller plötsliga olyckor.

Via denna länkÖppna länk i ny flik kommer du direkt till insamlindssidan där du kan donera

Gemensamt Ansvar kontonummer:
Aktia FI82 4055 0010 4148 41
Nordea FI16 2089 1800 0067 75
Pohjola Bank FI14 5000 0120 2362 28.
Använd referensnummer 305022
Församlingens Mobile Pay nummer är 78793.
Kyrktjänsts insamlingstillstånd är RA/2020/639.

2022-02-01 12:34:00.0