Fred, ljus och hopp utgångspunkter för ljuskonstverket vid Borgå domkyrka under Borgå ljus-festivalen 11–13.2

Borgå domkyrka är en av huvudattraktionerna under Borgå ljus-festivalen med sitt ljuskonstverk ”Ingång till världsalltet”. Uppe på kyrkbacken bjuds det på varm saft och möjlighet att tända ljus inne i domkyrkan. Församlingarna ger också festivalbesökarna möjlighet att hjälpa barn och unga som drabbats av coronapandemin via insamlingen Gemensamt ansvar. Borgå stad ordnar festivalen för tredje gången veckoslutet 11–13.2.

Kvällsvy över Borgå, stor blått ljus lyser kring kyrkan.

Ingång till världsalltet

Ljuskonstverket vid Borgå domkyrka är en kombination av ljus, video och musik som beskriver världsalltet, rymdens och tidens bredd. Konstverket har skapats av Artturi Elovirta från företaget Jokojo i Åbo. Musiken har skapats av Kai Tuominen.

─ Med konstverket vill vi visa upp Borgå domkyrka i ett vackert ljus mitt i vintermörkret. Ljusverket ger åskådaren perspektiv på hur väldigt världsalltet är och hur små vi människor egentligen är i alltet. Tanken är att konstverket ska ge hopp och tröst mitt i pandemin och skapa gemenskap mellan de som upplever konstverket, förklarar Elovirta.

─ Kyrkans budskap om ljus, fred och hopp är utgångspunkt för konstverket. På samma sätt som kyrkans budskap så visar konstverket världsalltet som en stor helhet, där vi människor är en del.

Artturi Elovirta.

Ena sidan av domkyrkan täcks av en videobild av en rymdmiljö i rörelse, medan de övriga sidorna av kyrkan är vackert belysta. Musiken av Kai Tuominen är lugn och manar till eftertanke. I videon får du höra en del av musiken och känna av stämningen i konstverket.

YouTube-video

Varm saft och öppna dörrar på kyrkbacken

Personal och frivilliga medarbetare från Borgå svenska domkyrkoförsamling och Porvoon suomalainen seurakunta finns på kyrkbacken under festivalen.

─ Vi bjuder på varm saft och möjlighet att prata för den som vill, säger församlingspastor Andreas Lundgren från Porvoon suomalainen seurakunta.

Inne i kyrkan kan man värma sig och tända ljus.

─ Kom in i kyrkan och tänd ett ljus för något som du tänker på eller någon du bryr dig om. Kalla det för en bön om du vill. Samtidigt kan du passa på att värma dig, tipsar Gunvor Haddas, informationssekreterare i Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Ge unga framtiden tillbaka

Den långa pandemitiden har satt spår i ungas och barns liv. De psykiska problemen och utmattningen bland unga ökar kraftigt. Många är ensamma och behöver nu akut din hjälp såväl i Finland som i världens katastrofområden.

─ Vi vill ge festivalbesökarna möjlighet att hjälpa en grupp människor som drabbats speciellt hårt av pandemin - de unga, säger Gun Geisor, som jobbar med barn och ungdomar vid Borgå svenska domkyrkoförsamling.

─ Därför väljer vi att lyfta fram insamlingen Gemensamt ansvar, då årets tema är att hjälpa barn och unga som lider av sviterna efter coronapandemin såväl i Finland som ute i världen, förklarar Geisor.

Information om insamlingen finns inne i kyrkan och ute på gården vid saftutdelningen.

Du kan ge en valfri summa i bidrag via MobilePay på församlingens insamlingsnummer 78793 eller på nätet via den här länken. (Insamlingslov RA/2020/639).

Ute kallt, men hjärtat varmt

─ Ute kan det vara kallt, men vi hoppas att du lämnar kyrkbacken med hjärtat varmt, avslutar Lundgren och hälsar alla välkomna till Borgå ljus och domkyrkans konstverk.

─ Alla är välkomna att ta del av ljuskonstverket. Vi är alla i samma båt på resa i världsalltet. Peace, hälsar Artturi Elovirta för sin del besökarna välkomna till Borgå ljus.

Vi beaktar coronarestriktionerna under festivalen!

Vi beaktar coronarestriktioner under festivalen. Håll avstånd till varandra, stanna hemma om du är sjuk, sköt om god hand- och hosthygien. Evenemanget är tre dagar långt för att undvika folkmassor vid ljusverken.

Vi tar hand om varandra.

Gunvor Haddas
Borgå svenska domkyrkoförsamling