De evangelisk-lutherska församlingarna i Borgå ger 10 000 euro i krishjälp till krigsdrabbade Ukraina

Gemensamma kyrkorådet fattade vid ett extra inkallat sammanträde fredagen 11.3 beslut om att bevilja ett understöd på 10 000 euro till Kyrkans utlandshjälp som utför katastrofarbete i Ukraina.

Händer och en duva.

Medlemmar i gemensamma kyrkorådet och församlingsmedlemmar har tagit initiativ till att ge ekonomiskt stöd till de som drabbas av kriget i Ukraina.

– Stödet till Ukraina via Kyrkans utlandshjälp är inte bara ett ekonomiskt stöd. Det är också borgåförsamlingarnas gemensamma yttring för fred. Det var viktigt att gemensamma kyrkorådet fattade beslut om det ekonomiska stödet, säger Mikko Reijonen medlem i gemensamma kyrkorådet.

Benita Ahlnäs, också medlem i gemensamma kyrkorådet, påminner om att även Borgå har fått hjälp.

– Borgå fick mycket hjälp efter att bomberna föll över staden juldagen 1939 och efter februaribombardemangen 1944, säger Ahlnäs.

– Biskoparna i evangelisk-lutherska kyrkan har önskat att vi finländare stöder Ukraina genom donationer till välgörenhetsorganisationer. Kyrkans uppgift är att hjälpa de som flyr från kriget till Finland och att föra humanitär hjälp till krigsområdet. Det här vill vi med vårt beslut bidra till och jag tror att det här arbetet ger hopp att nå en diplomatisk fredslösning, tillägger Reijonen.

Stödet till Ukraina är ett konkret sätt att stöda krigets offer med hjälp av kyrkoskatten. Teologie doktor Karoliina Nikula säger i motiveringarna i sitt initiativ att församlingarna ska ge ekonomiskt stöd till Ukraina att i globala mått lever vi i ett överflöd och att därför är bidraget ekonomiskt möjligt.

– En synlig verksamhet i kriser ger hopp och förstärker församlingsbornas tro på framtiden, säger Nikula i initiativet.

Bidraget på 10 000 euro från de evangelisk-lutherska församlingarna i Borgå kanaliseras till de behövande i Ukraina via Kyrkans utlandshjälps katastrofarbete.

Mer information:
Sari Mankinen