Gåva till Borgåborna: också i år delar församlingarna ut en julkalender

För andra året i rad ger församlingarna en julkalender till Borgåborna som gåva. Kalendern delas ut på svenska som ett instick i tidningen Kyrkpressen under vecka 47. Den finskspråkiga kalendern delas ut med reklam posten under vecka 48, lagom till första advent.

Illustration Josef, Maria o Jesusbarnet.

En text som öppnar möjligheter till glädje

Varje lucka i församlingarnas adventskalender innehåller en bild och en kort text som i år är skriven av prästen, terapeuten och frilansjournalisten Maria Sundblom Lindberg.

– För mig behövs både mys och mening, annars blir det inte jul, säger Sundblom Lindberg.

Hon gillar tanken om att adventskalendern kan öppna en lucka till något som känns bra varje dag.

– Jag är allergisk mot julens hurtighet men jag älskar möjligheten till glädje.

För Sundblom Lindberg är julen inte bara samhörighet och helighet utan även många tillkortakommanden och sorg.

–  Jag tror inte att jag är ensam om den upplevelsen. Samtidigt ger julen också många tillfällen till glädje, och dem håller jag i så knogarna vitnar.

Illustrationer i lekfullt traditionell stil

Årets julkalender pryds av en kollageartad illustration. Illustratören Sari Pelho beskriver stilen som lekfullt traditionell.

– Lugnet och de små glädjeämnena framhävs både i väntan på julen och under själva julhelgen, det har jag velat gestalta i bilderna, utan att för den skull glömma bort humorn, säger Pelho.

Illustratören hoppas att bilderna i julkalendern väcker leenden och glädje hos mottagarna.

– Och en insikt om att glädje finns i små och ibland överraskande saker.

Julkalendern är en gåva

Församlingarnas julkalender är en gåva från Borgå svenska domkyrkoförsamling och Porvoon suomalainen seurakunta. Kalendern är ett samarbete med många andra församlingar och den delas också ut till exempel huvudstadsregionen.

Den svenska julkalendern trycks cirka 5000 exemplar för Borgås del och följer med Kyrkpressen som utkommer den 22.11.2023. Kyrkpressen delas ut till alla hushåll med minst en medlem, så till vida man inte avbeställt tidningen.

Kalendern delas också ut i församlingshemmet på Lundagatan 5 och på församlingsevenemang så länge exemplaren räcker.

Den finskspråkiga kalendern har en upplaga på cirka 23 000 exemplar och delas ut onsdagen 29.11 med reklamposten till alla hushåll i Borgå som inte har ett förbjudit direktreklam. Texterna till den finskspråkiga kalendern har skrivits av Hanna Kivisalo, känd från bloggen Sekunnit ja tunnit.

”Det blev en bra kalender för en vuxen”

Kalendern har tidigare år uppskattats för att den väcker tankar och den har fått beröm för oväntade inslag, nåd, optimism, mänskligt språk, glädje och humor.

– Jag tyckte först att julkalender inte såg speciellt tilltalande ut. Började dock öppna adventsluckorna. Korta texter med tänkvärda ord! Inte bara en bild eller lotterinummer. Det blev en bra kalender för en vuxen, berättar en person som gav respons på julkalendern i fjol.

Kalendern är riktad främst till vuxna, men passar för hela familjen.

Vackraste julsånger, julandakter och andra evenemang i Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Mer information:

2023-11-23 10:44:00.0